matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Tortilla med spiskumminstekt potatis & körsbärstomat

Publicerad 2012-12-19 11:37:49 i Billigt

 
 
Älskar potatisomelett, speciellt den spanska tortilla de patata. Igår blev det dock en annan variant, med spiskummin och körsbärstomater, också gott!
 
2-3 personer
 
Ingredienser:

2 stora potatisar, skalade och tunt skivade
10st körsbärstomater, skivade i 3 skivor
½ gullök, hackad
½ msk spiskummin (jag använde hela frön, men man kan även ha malen)
3 vitlöksklyftor, tunt skivade
5 ägg
2msk vatten
Salt
Svartpeppar
Olivolja
 
Vispa samman ägg, vatten, salt och peppar i en skål. Torka av potatisskivorna med hushållspapper. Hetta olivolja i en stekpanna och stek skivorna gyllene på båda sidorna. Sätt potatis åt sidan och fräs lök, vitlök och spiskummin tills det börjar ta färg. Sänk värmen till låg-medelvärme. Fördela lökfräset jämnt i stekpannan. Fördela potatisskivorna jämnt ovanpå löken. Häll på äggsmeten. Fördela körsbärstomatskivorna ovanpå omeletten. Låt steka långsamt tills omeletten stelnat på ovansidan. Nu är det dags att vända och steka på andra sidan. Man kan nu gå den snygga vägen, eller den bekväma som jag gör. Antingen vänder man hela omeletten, lättast är då att stjälpa upp den på en tallrik och vända den med hjälp av den, eller så är man duktig och vänder hela som ett riktigt proffs. Jag däremot skär upp omeletten i tårtbitar och vänder bit för bit med stekspaden. Man gör som man vill, mitt sätt är dock idiotsäkert. Stek tills omeletten fått fin färg på båda sidorna. Servera med sallad och en klick yoghurt. Jag serverade med överbliven citrusyoghurt från lördagens middag.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela