matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Chocolate lava cake fylld med salt kola

Publicerad 2013-03-18 11:55:11 i Sötsaker

Såg ett program av The little Paris kitchen häromdagen, och blev helt superchokladsugen! Chocolate lava cake, men underbar salt kolafyllning som bara vällde ur när man satte skeden i kakan! Som söndagströst gjorde jag därför denna kaka. Jag tror dock jag hade dom lite för länge i ugnen, för de blev lite för torra för min smak (gillar kletiga desserter, inte svampiga sockerkaksdesserter), och jag snålade nog lite väl med kolafyllningen (läs: kunde ej hantera spritsen) så det där vulkanutbrottet av choklad och kola uteblev tyvärr - men annars var det gott, min sambo blev iallafall väldigt nöjd! 
 
6 personer
 
Ingredienser:

Kolafyllningen:

1,5dl socker
1,5dl visgrädde
2tsk havssalt
 
Chokladkakan:

150g mörk choklad
85g smör
1,5 dl socker
1,5dl vetemjöl
6 ägg
Kakao
 
Börja med kolafyllningen. Täck bottnen på en kastrull med ett tunt lager socker och låt smälta. Håll koll, för det går snabbt från att vara härligt karamellig till bränt! Tillsätt resterande socker när det tunna sockerlagret i kastrullen smält och börjar få en gyllene färg. Rör om och låt allt socker smälta och få en fin gyllene färg. Tillsätt saltet och rör tills det blandats väl med sockret. Häll i vispgrädden och ta ett steg tillbaka, för det bubblar till ordentligt, speciellt om grädden är kylskåpskall! Koka någon minut under omrörning. Häll över kolasåsen i en skål och sätt att svalna i kylen. Börja med chokladkakan. Smält smöret i en kastrull och tillsätt chokladen i bitar och låt smälta. Smörj under tiden 6 små portionsskålar (även kallade ramekin har jag lärt mig nu) med smör och "bröda" insidan med kakao. Blanda socker och mjöl i en skål och tillsätt äggen och rör till en jämn smet. Blanda i den smälta chokladen. Fyll portionsskålarna med smeten så det täcker ungefär 2/3. Sätt skålarna i kylen och låt svalna av i 45min. Sätt ugnen på 180°C och fyll en sprits med kolafyllningen. Har man ingen sprits funkar det att fylla en fryspåse och sedan klippa ett litet hål i ena hörnet. Stick ner spritsen i mitten på varje portionsskål och fyll på med kolafyllningen. Baka i ugnen 10-15min. När kakorna ser ut att ha fin yta är de färdiga. Ta ut och låt svalna. Lossa försiktigt på kakan i sidorna med en kniv och servera kakan upp och ner på en tallrik. Om man vill kan man servera med lite vispad grädde till, eller vaniljglass. För att göra det mer fancy kan man pudra över lite florsocker eller kakao. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela