matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Wokad salladskål med tomat, ingefära & chili

Publicerad 2013-01-22 15:48:08 i Billigt

 
 
Hade en halv salladskål i kylen som bara väntat på att få tillagas. Det som är så himla bra med kål är att det håller i en evighet, så länge man håller det någorlunda kylt. Det är dessutom bra att dryga ut saker med. Köttfärs, paj, piroger, grytor, ja allt!
Något jag tycker är väldigt gott är att woka kålen. Mycket roligare än i rå, riven form (som också är gott, men lite trist. Hur sexigt är det med råkost liksom?). Eftersom min sambo inte är riktigt lika grönsaksfrälst som mig så stekte jag även en bit kycklinglår till honom igår. Det behövs dock absolut inte till, för denna wok är tillräckligt god för att ätas med enbart ris till.  
 
2-3 personer
 
Ingredienser:

½ salladskålhuvud, strimlat
1 gullök, strimlad
1msk ingefära, riven
2-3 vitlöksklyftor, pressade
1 tomat, tärnad
1msk torr sherry
2tsk risvinäger
2tsk kinesisk soja
1msk chilibönpasta
1msk maizena utrört i 2msk vatten
2 salladslök, hackade
1 röd chili, finhackad
Salt
Svartpeppar
Rapsolja
 
Som alltid när man wokar ska man förbereda allt innan man sätter igång. Hacka, strimla och måtta upp allt innan du börjar woka, annars är risken att det bränns eller blir överkokt.
Hetta oljan i en wok- eller stekpanna tills riktigt hett. Börja med att sautera gullök tills gyllene. Tillsätt vitlök och ingefära och woka någon minut, tillsätt sedan tomat och woka tills den börjar bli lite mosig i konsistensen. Tillsätt sherry, vinäger, soja och chilibönpastan och woka ytterligare någon minut, innan du tillsätter salladskålen. Blanda väl. Tillsätt maizenaredningen och rör om försiktigt, tills såsen börjar tjockna. Smaka av med salt och peppar. Strö över hackad salladslök och chili innan servering. Om man är känslig mot stark mat rekommenderar jag att man tillsätter chilin samtidigt som vitlöken och ingefäran, pillar bort kärnorna eller utesluter den helt. Hetta får det ändå av chilibönpastan, men min mun brann lite igår. Men gott var det!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela