matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Persisk rödbetssoppa med gröna linser & dumplings

Publicerad 2013-01-22 15:28:21 i Billigt

 
 
Dille på dumpling? Nej, detta är inte en sån dumpling, detta är vad man brukar kalla klimp, kokt degklump liksom. Dumpling låter dock godare än både klimp och kokt degklump. Denna soppa som på persiska heter shoorba-ye yazdi är väldigt mättande tack vare linserna, men framför allt tack vare dumplingsen.
 
2-3 personer
 
Ingredienser:

4 rödbetor, skalade och tärnade
1,5dl gröna linser
½ gullök, hackad
2 grönsaksbuljongtärningar
1tsk gurkmeja
1 liter vatten
Salt
Svartpeppar
Olivolja
 
Dumplings:

2dl vetemjöl
Salt
Ljummet vatten
 
Hetta oljan i en tjockbottnad gryta. Fräs lök och gurkmeja tills det börjar ta färg. Rör i rödbetstärningar och linser. Häll på vatten och buljongtärningar. Koka upp, sänk värmen och låt puttra i 50min under lock. Rör om då och då. Gör dumplingsen under tiden. Blanda mjöl och salt i en liten skål. Blanda i vatten lite i taget, tills det blivit tillräckligt degig för att knåda utan att kleta fast överallt. Rulla små bollar, ungefär i köttbullestorlek. När soppan kokat i 50min kan du tillsätta dumplingsen. Låt puttra ytterligare 30min. Servera soppan som den är, eller med en klick naturell yoghurt som jag gjorde.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela