matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Sambar - indisk grönsaksgryta från Kerala

Publicerad 2013-01-07 13:17:00 i Billigt

 
 
Sambar kanske inte säger så mycket om man inte är hemma i det indiska köket. Sambar är en het, syrlig grönsaksgryta från Kerala i Indien med bland annat tamarind och linser. Man brukar servera sambar med antingen ris eller något som heter idli. För de som inte vet är idli är en slags ångad kaka gjord på en smet av fermenterat ris och linser.
Ibland kan jag helt plötsligt få för mig att jag är sugen på saker jag aldrig smakat innan. Som idli. Det är en jättemärklig känsla, typ som en déjà vu. Hursomhelst så hade jag beslutat mig för att göra idli så jag kunde släcka mitt sug. Jag frågade min vän Caroline som är min rådgivare när det kommer till indisk mat, framför allt. Det var visst knepigt att få det bra. Istället för att ge mig på nåt som med stor sannolikhet kommer misslyckas köpte jag mig ett paket med idli-pulvermix. När man gör idli ska man egentligen ha en speciell form att ha smeten i när man ångar, men jag körde på mitt trusty ol' aluminiumfolie som jag formade till små idliformar. Det gick bra! Jag fick för mig att de skulle vara ovala, men de ska egentligen vara runda. Spelar ingen roll egentligen, de blev goda och passade bra med sin milda, något speciella smak till den kryddiga sambargrytan! Jag lägger inte ut receptet på idli, det är liksom bara att följa anvisningarna på paketet om man får lust att testa det. Om jag någon gång gör idli från scratch kommer jag lägga ut recept på det. Om det blir bra, alltså.
 
2-3 personer
 
Ingredienser:
 
Sambar:

Valfria blandade, tärnade grönsaker t.ex. gröna bönor, okra, aubergine, grön paprika, potatis morot. (jag hade 2 potatisar, 1 morot, 4 okra, ½ grön paprika)
1 gullök, strimlad
1 tomat, tärnad
1msk tamarindpasta
1,5dl kokta toor dal (en slags linser)
½ tsk gurkmeja
½-1msk chilipulver
2tsk senapsfrön
1-3 stjälkar curryblad
1-3 gröna chili, hackade
En nypa hing/asafoetida
1-2tsk bockhornsklöver, mald
2dl vatten
1-2msk sambarkryddmix
Salt
Svartpeppar
½ msk kokosolja
Ev. färsk koriander, hackad
 

Koka linserna tills de blivit en tjock smet, om man har tryckkokare kan man med fördel använda den, annars tar det en stund med dessa linserna. För mig tog det kanske 1h med vanlig kastrull. Sätt linssmeten åt sidan och hetta kokosolja i en tjockbottnad gryta. Fräs senapsfrön tills de börjar studsa runt i grytan, tillsätt chili, curryblad och bockhornsklövern och fräs någon minut. Tillsätt löken och stek gyllene. Häll i 2dl vatten och tamarindpasta och låt puttra tills lök mjuknat. Tillsätt allt (inklusive linssmeten) förutom koriandern, om man vill ha det. Rör om väl och låt puttra i 5-15min under lock. Se till att det inte är för hög värme, då bränner det lätt i botten. Rör om ofta för att vara säker på att inget fastnar. Smaka av grytan och krydda eventuellt mer. Strö över koriandern och servera med idli eller basmatiris.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela