matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Lax med lime & chili, mangosalsa, marinerade kidneybönor, avokadosallad & citrusyoghurt

Publicerad 2012-12-16 10:43:11 i Fisk- och skaldjur

 
 
Igår blev det massa, massa, massa rätter! Blev inspirerad när jag såg nåt avsnitt av "Halv åtta hos mig" för någon vecka sen. Det var sommar, och en kvinna stod och grillade lax på en solig takterass barfota. Jag blev avundsjuk. Vill också kunna göra det, men nej nu är det ju VINTER. Snön töar förvisso bort nu, men grått och kallt är det ju fortfarande. Sen tänkte jag, att jag ju faktiskt åtminstone kunde göra samma mat som hon gjorde, sån där somrig och god mat. Så det gjorde jag. Gott! Man behöver inte äta mustiga långkok hela tiden bara för att det är kallt.
 
2-3 personer
 
Ingredienser:
 
Laxen:

400-500g laxfilé med skinn
1msk olivolja
1 röd chili, finhackad
1msk ingefära, riven
Skal av 1 lime, finrivet
2tsk limesaft
Salt
Svartpeppar
2msk koriander, hackad
 
Mangosalsan:

1 mango, skalad och tärnad
½dl koriander, hackad
½ rödlök, hackad
1 röd chili, finhackad
1msk limejuice
Salt
Svartpeppar
 
Bönorna:

2,5dl kidneybönor, hemkokta eller på burk
½ rödlök, hackad
1msk ingefära, riven
2 vitlöksklyftor, pressade
1msk olivolja
1,5msk balsamvinäger
Salt
Svartpeppar
 
Avokadosalladen:

2 avokado, skalade och tärnade
½ påse ruccola
2-4 salladslök, hackade
1msk honung
2msk limejuice
1msk olivolja
Salt
Svartpeppar
 
Yoghurten:

2,5dl matlagningsyoghurt
1tsk ingefära, riven
Skalet av ½ lime, finrivet
Salt
 
Blanda alla ingredienser till laxen. Gnid in det över hela laxen och låt marinera tills du nästan är klar med allt. Fortsätt med bönorna. Blanda helt enkelt alla ingredienserna och smaka av med salt och peppar. Låt stå och dra medan du fortsätter med mangosalsan. Likadant här, blanda alla ingredienser och låt stå och dra. Över till yoghurten, blanda ingredienser och låt dra en stund. Nu är du klar med de rätterna som blir bättre om de får stå till sig en stund och dra åt sig av smakerna. Nu kan du grilla laxen. Sätt ugnen på 240°C. Grilla laxen i 15min. Gör avokadosalladen. Blanda avokadotärningar, salladslök och ruccola. Rör ihop olivolja, honung, limesaft, salt och peppar till en dressing. Slå över dressingen över salladen och blanda försiktigt. Servera allt!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela