matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Ångad tofu med friterad schalottenlök & torkade räkor

Publicerad 2013-03-13 13:37:40 i Billigt

Har haft en så kallad "bloggtorka". Har inte haft varken ork eller inspiration till att fota och lägga upp recept på mat på sistone. Har faktiskt inte haft någon inspiration till att leka i köket heller för den delen, så det är inte många spännande recept bloggen gått miste om ändå. Nu kände jag dock att jag var tvungen att lägga upp något, så här kommer något jag gjorde för ett bra tag sen. Ångad tofu, låter kanske inget vidare, men det var faktiskt gott! Det är tillbehören som gör tofun enligt mig, speciellt i denna maträtten. 
 
1 person
 
Ingredienser:

½ paket tofu
½ dl torkade småräkor
2 schalottenlök, strimlade
1 salladslök, hackad
1msk japansk soja
3dl vatten 
Rapsolja
 
Såsen:

2msk fisksås
2msk calamansi-, lime- eller citronsaft
1 röd chili, hackad
1-2 vitlöksklyftor, finhackade
 
Klä en ånginsats med aluminiumfolie eller bakplåtspapper, men lämna kanterna fria så att ångan kommer åt tofun. Placera tofun på¨foliet/pappret och sätt ånginsatsen över en gryta med vattnet och sojan i. Koka upp och sänk värme så att vattnet puttrar. Ånga tofun i 8-10min. Stek under tiden löken i olja på låg-medelvärme, tills det blivit gyllenbrunt. Låt rinna av på hushållspapper. Stek räkorna snabbt tills de börjar stinka/dofta fiskigt. Toppa tofun med lök, räkor, salladslök och slå över såsen. Servera med ris och bok choy wokad med chili, vitlök och lite japansk soja.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela