matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Filippinsk aubergineomelett med chili- & vitlöksvinäger

Publicerad 2013-01-15 19:03:00 i Billigt

 
 
En enkel och billig maträtt från Filippinerna är aubergineomelett, eller tortang talong som det heter på tagalog. Det är egentligen något man äter till frukost, men jag tycker det passar precis närsomhelst! En vanlig variant på denna omelett är att ha köttfärs i omeletten också, men jag tycker det är överflödigt. Auberginen, saltet och äggen är det enda jag tycker behövs. Om man bortser från dippsåsen. Dippsåsen är viktig! Om man inte orkar med dippsåsen eller man kanske inte gillar det kan man istället ha lite ketchup till, som en riktig filipino.
 
2 personer
 
Ingredienser:

1 medelstor aubergine
Salt
2 ägg
 
Dippsåsen:

3 msk kokosvinäger
1 röd chili, hackad
1 vitlöksklyfta, hackad
2msk fisksås
 
Extra tillbehör:

Hackad, rostad vitlök
MER FISKSÅS!
 
Stick några hål med en gaffel i auberginen och koka i lättsaltat vatten i 15min. Vispa ihop ägg och salt i en skål. Blanda dippsåsingredienserna och ställ åt sidan, så att smakerna utvecklas. Skölj den kokta auberginen i kallt vatten tills den svalnat tillräckligt för att du ska kunna hålla i den utan att bränna dig. Skala försiktigt av skinnet med en kniv. Det är inte så noga att få med precis allt skinn, men det mesta iallafall! Spara skaftet på den. Lägg auberginen i äggsmeten och platta ut den med en gaffel och vänd den så att hela täcks med ägg. Hetta olja i en stekpanna, lägg auberginen i stekpannan och häll på resterande äggsmet. Stek gyllene på båda sidor. Servera med massa vinäger, och om man som jag är smått besatt av fisksås; extra fisksås! Jag hade även lite överbliven rostad vitlök som jag strödde över riset.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Publicerad 2013-01-15 21:04:31

Åh, jag var i Filippinerna förra året, men detta smakade jag adlrig! Jag som älskar aubergine!

Svar: Visst är där härligt? :) Det är vardaglig fattigmansfrukost, så det är nog svårt att återfinna på menyer. Men du kan ju testa göra det själv hemma :)
Caroline

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela