matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Smördegspirog med vitkål & salsiccia

Publicerad 2013-02-01 12:55:57 i Billigt

2 personer
 
Ingredienser:

3-4 smördegsplattor
Lite mjöl
1 ägg, lätt vispat
2dl vitkål, strimlad
3 salsicciakorvar, hackade
1tsk kryddpeppar
1tsk vitpeppar
1tsk svartpeppar
Salt
1msk olivolja
 
Sätt ugnen på 200°C. Strö lite mjöl ovanpå och under smördegsplattorna och kavla ut dem så att du kan stansa ut cirklar (ungefär 10-15cm i diameter, jag använd en liten plastskål som mall) Ta överblivna kanter och kavla ut så kan du få ytterligare en cirkel. Jag använde 3 smördegsplattor och fick 4 piroger. Hetta olivolja i en stekpanna och fräs vitkål tills den börjar mjukna. Tillsätt korven och kryddorna och stek tills korven börjar få lite fin yta. Skopa upp ungefär 1dl fyllning i mitten på varje smördegscirkel och  vik över degen och förslut genom att pressa ihop kanterna, och trycka med en gaffel längs med hela sidan. Lägg i ugnsform och pensla pirogerna med det vispade ägget. Grädda i ugnen i ca 15-25min tills priogerna börjar få fin, gyllene yta. Servera med en god sallad, eller om man är trött och stressad bara precis som de är. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela