matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Gratäng med spenat & getost

Publicerad 2013-02-01 14:04:51 i Billigt

 
 
Ok, ok, detta skulle egentligen blivit något som heter börek som är en turkisk maträtt, typ som en paj med filodeg. Men nu visade det sig att filodegen jag hade i frysen hade blivit helt frostskadad och att den smulade sönder bara man tittade på den, typ. Så jag fick skippa den. Ersatte med rivna ostskalkar instället. Onyttigt men gott!
 
2-3 personer
 
Ingredienser:
 

5dl spenat, hackad (jag använde fryst bladspenat)
100g getost eller fetaost, smulad
½ gullök, hackad
3 ägg
5dl mjölk
Salt
Svartpeppar
2tsk rökt paprikapulver
1msk sesamfrön
Olivolja
150-200g riven ost (jag använde gamla prästostskalkar)
 
Sätt ugnen på 200°C. Stek lök i lite olivolja i en stekpanna. Tillsätt spenat och stek tills det mjuknat. I med getosten, salt och peppar och blanda väl. Häll över i en ugnsform. Strö över paprikapulvret och sesamfröna. Vispa samman ägg och mjölk och häll över i ugnsformen. Strö över den rivna osten och gratinera i ugnen tills det fått fin färg, ca 15-25min. Servera med en sallad.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela