matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Biff à la Lindström med ugnsstekt potatis & dijonyoghurt

Publicerad 2013-03-18 11:27:13 i Färs

Har haft ett gäng rödbetor liggande i kylen ett tag nu. Det är inte det enklaste att komma på vad man ska göra med dom, med tanke på att min sambo inte gillar rödbetor. Varför köper jag då rödbetor? Jo, för jag gillar ju dom, och eftersom jag är matmor i hushållet så bestämmer jag! Hah!
Men ja, efter att ha gjort rödbetssoppa, rödbetor med chèvre och rödbetspaj börjar fantasin tryta. Efter envist googlande fann jag dock att biff à la Lindström innehöll rödbetor. Inlagda dock, but hey, varför inte go wild and crazy och ha rårivna rödbetor i istället? 
 
4 personer
 

Ingredienser:

400g blandfärs
4msk ströbröd, utrört i 1,5dl vatten
1 ägg
2 schalottenlök, hackade och stekta i smör
3msk ättiksgurka, finhackad
3 små rödbetor, skalade och rivna
1msk kapris, finhackade
Salt
Svartpeppar
 
Dijonyoghurten:

2dl matlagningsyoghurt
2tsk dijonsenap
1tsk flytande honung
Salt
Svartpeppar
 
Börja med att blanda ströbröd och vatten, låt stå och svälla till sig i någon minut. Blanda rödbetor, den stekta löken, ättiksgurkan, kaprisen i en skål. Blanda i ägg och ströbrödsmixen och salt och peppar. Blanda i färsen och knåda allt jämnt. Forma färsen till biffar och stek i smör på båda sidor, tills biffarna fått fin yta. Blanda alla ingredienserna till dijonyoghurten och servera till biffarna tillsammans med små ugnsstekta potatisar.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela