matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Samgyetang - koreansk rissoppa med kyckling, röda dadlar & ginseng

Publicerad 2013-02-01 13:50:24 i Koreanskt

 
 
För länge sedan såg jag en märklig rot i en liten låda på grönsaksavdelningen på Coop. När jag tittade närmare såg jag att det var färsk ginsengrot. På Coop! Jag blev lite impad, även om jag inte riktigt vet hur man använder ginseng. Hem och googla. Jag hittade direkt något som fångade min uppmärksamhet, och det var denna soppan. Jag älskar ju koreanskt, så jag kände att jag var tvungen att testa det. Ginsengroten försvann dock från Coop, och de verkade inte köpa in fler, så soppkokandet lades på is. Tills jag hittade de små torkade röda dadlarna på Kina Center Livs på Möllan. "Nu!" tänkte jag. Men nej. Ingen ginseng. Dadlarna hamnade i en låda i skafferiet. Ingen soppa utan ginseng. Men nyligen råkade jag hitta färsk ginseng, och kom genast att tänka på soppan! Jag köpte den illa kvickt, och vips hade jag alla konstiga ingredienser jag behövde. Blev det gott? Det blev rissoppa, och ärligt talat, filippinsk rissoppa slår denna med hästlängder. Men resan hit var ju fin. Och sen är ju ginseng bra för kropp och knopp.
 
2-4 personer
 
Ingredienser:
 

4 kycklinglår
1dl ris
4-6 torkade, röda dadlar
1 färsk ginsengrot
5 vitlöksklyftor, hela
2 salladslök, hackade
Salt
Svartpeppar
 
Häll alla ingredienserna förutom salladslöken i en gryta och täck med vatten. Koka upp och skumma av. Sänk värmen och låt puttra under lock i 40min. Rör om då och då. Servera soppan toppad med salladslök.
 
 
 
Torkade, röda dadlar. Heter jujube på japanska, tror jag. Smakar lite som katrinplommon, så om man inte kan få tag på dessa kan man ha det som substitut. Substitut till ginseng vet jag dock inte. Man kanske kan utesluta den helt, för handen på hjärtat; jag kände inte av någon distinkt ginsengsmak. Dessutom luktade den inte gott. Lite murket liksom. Typiskt sånt som anses vara nyttigt!
 
Självklart fuskade jag med fisksås till! Om nom!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela