matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Koreanskt sidfläsk med spenat & sesamfrön

Publicerad 2013-03-13 13:52:06 i Billigt

Ibland, väldigt sällan, vet jag inte vad jag ska göra för mat på fredagar. Jag jobbar dessutom kväll numera vilket inenbär att jag är hemma vid 19, som tidigast. Det blir lätt stressigt, speciellt om man ska gå ut på kvällen. De senaste fredagarna har det verkligen varit så, därför har det inte direkt blivit några avancerade rätter. Det har fått vänta till lördagen. Detta recept var ett sånt där "vet-inte-vad-jag-ska-laga-och-gud-är-klockan-så-mycket-jag-som-ska-möta-dom-andra-om-en-timme!-recept". Bara att snabbt slänga ihop något, men ändå göra det bra - inte alltid så lätt! Tacka vet jag gochujang - den koreanska, fermenterade chilipastan! Den gör verkligen under och kan piffa till det mesta!
 
2 personer
 
Ingredienser:

300-400g sidfläsk, strimlat
1msk gochujang
2 vitlöksklyftor, pressade
2cm ingefära, finhackad eller riven
1msk koreansk eller japansk soja
2dl fryst spenat
Sesamolja
1msk sesamfrön
 
Stek sidfläsket i sesamolja tills det börjar bli gyllene. Tillsätt spenat och stek tills det tinat. I med vitlök och ingefära och stek någon minut, tillsätt därefter gochugarun och sojan. Rör om så att allt täcks med chilipastan, låt bli varmt. Servera med ris och toppa med sesamfröna.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela