matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Ginisang munggo

Publicerad 2012-09-26 10:12:47 i Billigt

 
 
Ginisang munggo, eller bara munggo som man brukar kalla det, är en filippinsk gryta med mungbönor, spenat och tomat. Egentligen ska man servera den med ris och stekt fisk eller kött, men jag brukar äta den med bara ris till. Det är en väldigt enkel och opretentiös maträtt, men jag gillar det!
 
4 personer
 
Ingredienser:

2,5dl mungbönor
En bunt spenat, grovt hackad (jag kör på hel fryst spenat istället, i kuber. Hade kanske 10 st)
1 tomat, mosad (mosa den i handen, se upp för tomatsprut bara!)
1 gullök, skivad
2-3 vitlöksklyftor, pressade
2-4 msk fisksås (ersätt med salt för en vegetarisk rätt)
4 dl vatten
1msk rapsolja
 
Börja med att koka mungbönor. Om man vill förkorta koktiden kan man blötlägga bönorna i 8h innan (då blir koktiden typ 10-15min), men jag brukar bara koka dom direkt, koktiden blir ungefär 30-40min. Häll av vattnet när de är färdigkokta och sätt åt sidan. Hetta olja i en gryta och sautera lök och vitlök tills löken börjar mjukna. Tillsätt spenat, om det är fryst spenat så låt det bara smälta. Mosa i tomaten och rör om. När tomaten börjar bli mosig i konsistensen kan du hälla i mungbönorna, blanda väl och låt sauteras en stund. Häll i vatten (se bara till att det inte blir för tunnt, det ska ändå vara "gryt-aktigt") Låt koka upp, smaka av med fisksås och servera med nykokt ris. Om man vill kan man ha daing (stekt kokosvinäger- och vitlöksmarinerad sill) eller t.ex. stekt fläskkotlett till. Ett tips är att strö lite socker på kotletten medan man steker den, så att den blir karamelliserad, det passar utmärkt till!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela