matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Daing, fried garlic rice & blancherade sötpotatisskott med bagoong

Publicerad 2012-09-25 15:33:43 i Billigt

 
 
I helgen hälsade jag på hos mina föräldrar i Åhus. Som alltid äter vi gott. Både jag och mamma är ju matlagningsintresserade, så det blir ofta att man gör något extra när man träffas. I helgen gjorde jag t.ex. vit chokladterrine med halloncoulis till efterrätt. Jag tog ingen bild, men jag kommer göra det igen snart, och då kommer recept och bild. Det är superenkelt och supergott iallafall!
Till frukost på söndagen var jag och mamma sugna på filippinsk frukost. I Filippinerna är det vanligt att man äter stekt ris, stekt ägg och kött eller fisk till frukost. Jag säger bara: kontinental frukost - släng dig i väggen! Mamma hade köpt sill och det fanns överblivet ris i kylen.
Mamma gick och knipsade av skott från en sötpotatis hon satt i vatten. Jag har aldrig smakat just sötpotatisskott tidigare, men det var gott! Det påminde om något jag åt i Filippinerna i julas, som jag inte minns vad det var riktigt. Mamma hade hittat skott till någon växt på en grönsaksmarknad när vi var uppe i bergen. Hon hade inte ätit detta sen hon var liten, så hon ville smaka det igen. Hon köpte med, and I kid you not, en stor säck med dessa skott som vi skulle ha med oss tillbaka till Manila där vi skulle fira jul med släkten. När vi väl skulle äta det på julafton var vi dock så otroligt mätta efter att ha satt i oss allt från helstekt gris till filippinska vårrullar, så vi orkade knappt. Men jag smakade. Och jag gillade det.
Hursomhelst så tillagade mamma dessa sötpotatisskott som hon tillagat skotten i Filippinerna; blancherade och smaksatta med bagoong ( filippinsk fermenterad räk/fiskpasta) och calamansi (en liten citrusfrukt man brukar ha som krukväxt iallafall här i Sverige, även kallad calamondin)
Daing är egentligen saltad och torkad fisk marinerad i kokosvinäger och vitlök som hårdstekts. Jag tycker det kan vara för salt, så min variant på daing är gjord på färsk eller fryst sill, med betydligt mindre salt. Daing är syrlig, knaprig och har mycket smak av vitlök. Med andra ord, det är skitgott!
 
2 personer
 
Ingredienser:

1 paket frysta sillfiléer (eller färska)
3 tsk salt
1tsk svartpeppar
2dl kokosvinäger (eller vitvinsvinäger)
4 vitlöksklyftor, pressade
 
Fried garlic rice:

Överblivet ris (vi hade kanske 1 liter!)
4-5 vitlöksklyftor, pressade
Aromat (alternativt salt) efter smak
Neutral matolja, t.ex. rapsolja
 
Tina sillfiléerna. Blanda vinäger, salt, peppar och vitlök i en skål. Lägg i fisken och blanda. Låt marinera i 1h, rör om då och då. Hetta olja i en stekpanna tills det börjar ryka. Stek sillfiléer på båda sidor på hög värme tills krispiga. Låt rinna av på hushållspapper. Sautera vitlöksklyftorna till riset tills de börjar bli gyllene. Tillsätt ris och blanda väl med vitlök. Strö över aromat eller salt och rör om. Låt steka tills riset börjar få lite färg. Servera med fisken, blancherade sötpotatisskott med bagoong om man har det (!) och om man vill, filippinsk tomatsalsa.
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Albert Svensson

Publicerad 2013-04-23 10:16:17

Vad roligt med en bastant filippinsk frukost. Du vet väl att det går att få tag på Bagoong och mycket annat filippinskt på nätet?

http://www.sarisaristore.se/sv/15-bagoong-guisado-bagoong-regular.html

Svar: Älskar filippinsk frukost, annat än den gamla dollarfranskan ;) jag bor i malmö och har ett utomordentligt sortiment av filippinska varor runt hörnet, men tack för tipset! :)
Caroline

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela