matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Mjaddarah, tomat- & vårlökssallad & za'atarpanerad halloumi

Publicerad 2012-10-25 10:32:06 i Billigt

 
 
Mjaddarah är en maträtt bestående av gröna linser, ris, spiskummin och karamelliserad lök. Mjaddarah äts lite varstans, så jag vet egentligen inte vart den kommer ifrån. En del säger att den är från Syrien, andra från Palestina och så finns det de som säger att den kommer från Libanon. Hursomhelst är det en väldigt god maträtt, trots sina få ingredienser. Kombinationen med salladen är riktigt bra! Jag har tidigare bara gjort just mjaddarah och tomatsalladen, men min sambo tyckte det fattades något (själv var jag mer än nöjd som det var!) så igår stekte jag halloumi till, som jag panerat i za'atar som jag haft liggande i en plastpåse ett tag nu. Passade jättebra till, och så blev min sambo nöjd, dessutom.
 
3 personer
 
Ingredienser:

1,5dl gröna linser
1dl basmatiris
3dl vatten
½ grönsaksbuljongtärning
Salt
½ msk spiskummin
1 gullök, skivad
2msk smör
 
Salladen:

3 tomater, tärnade
2 vårlökar, hackade
1 vitlöksklyfta, pressad
½ msk vitvinsvinäger
1msk olivolja
Salt
Svartpeppar
 
Eventuellt tillbehör:

250g halloumi, skivad
2msk za'atar
Olivolja, till stekning
 
Koka upp linserna i lättsaltat vatten och låt koka i 5min. Häll ut vattnet och ersätt med de 3 deciliterna vatten, linserna, riset och buljongtärningen. Koka upp och sänk till låg värme, låt puttra försiktigt i 20min under lock, tills vattnet är borta, sätt åt sidan och smaka av med salt och spiskummin. Stek gullöken i smöret tills de blivit mjuka och gyllene. Toppa riset med den karamelliserade löken. Vänd halloumiskivorna i za'atarkryddan och stek gyllene på båda sidor i olivolja. Blanda alla ingredienserna till salladen och servera med halloumi och mjaddarah.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela