matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Persiskt sesambröd med za'atar, baba ganoush, tabbouleh & panerad halloumi

Publicerad 2012-09-29 11:24:05 i Vegetariskt

 
 
Igår blev det fusion-meze här hemma. Jag skulle egentligen ha libabröd men hittade inget och orkade inte stanna till på fler ställen på vägen hem, så det fick bli nane barbari (persiskt sesambröd) istället. Men det gjorde inget, det är jättegott! Dessutom penslade jag på olivolja och za'atar och värmde i ugnen, så det blev extra fancy.
 
Za'atar är en vanlig kryddblandning i det libanesiska köket, och består av rostade sesamfrön, torkad timjan och salt. Väldigt gott! Jag panerade halloumi i za'atar och mjöl. Min sambo som vanligtvis inte gillar halloumi ("det gnisslar och smakar inget") gillade t.o.m det. Jag gillar när jag får någon att gilla något de aldrig tyckt om tidigare, då vet man att man har lyckats!
Baba ganoush är en libanesisk röra som liknar hummus, men som smakar helt annorlunda. Basen är tahini och grillad aubergine. Det är riktigt gott, och passar utmärkt till att doppa bröd i.
Tabbouleh är tja, en sallad kanske man kan kalla det? Alltid när jag gjort tabbouleh tidigare har jag haft mycket bulgur och lite persilja, och dessutom gurka och vitlök. Detta ska man visst inte ha, inte när det gäller libanesisk tabbouleh iallafall. Här ligger fokusen på persiljan. Det är iallafall en väldigt fräsch sallad/röra! Hela min "buffé" blev faktiskt väldigt fräsch och är sån lätt mat som inte tynger ner magen och får en att vilja falla i paltkoma på soffan.
 
3-4 personer
 
Ingredienser:

Za'atar:

4msk sesamfrön
3msk timjan
2tsk salt
 
Baba ganoush:

1 aubergine
5,5msk tahini
2msk citronsaft
2 vitlöksklyftor, grovt hackade
1msk olivolja
1tsk salt
1krm cayennepeppar
½ tsk za'atar
Ev. paprikapulver + lite extra olivolja
 
Tabbouleh:

½ dl bulgur
juice från 1 citron
3-4dl persilja, hackad
½ dl färsk mynta, fint hackad (kan ersättas med 1msk torkad mynta, kan också uteslutas helt)
2 tomater, fint tärnade
3 salladslök, fint hackade
½ dl olivolja
1-2tsk salt
 
Panerad halloumi:

200g halloumi, skivad
½ dl za'atar
1dl vetemjöl
Olivolja
 
Sätt ugnen på 250°C. Skär några snitt i auberginens skinn och grilla i ugnen tills skalet svartnat. Du ska alltså bränna den stackaren! Ta ut och låt svalna.
Blötlägg bulgur i citronsaften och 1dl kokande vatten i 20min. Häll eventuellt av överflödigt vatten efter 20min. Blanda med resterande tabbouleh-ingredienser.
Gör za'ataren genom att rosta sesamfröna och mortla lätt tillsammans med salt och timjan.
 
När auberginen svalnat av något kan du dela den. Skrapa ut innanmätet och blanda med resterande baba ganoush-ingredienser och mixa allt slätt med mixerstav. Avsluta med att ringla lite olivolja över och strö en nypa paprikapulver i mitten av röran, så ser det extra trevligt ut!
Vänd halloumin i za'atar och sen i vetemjöl. Stek gyllene på båda sidor i olivolja.
 
Servera allt tillsammans med bröd, helst libabröd men jag använde nane barbari och det funkade skitbra! Annars kan man nog ersätta med pitabröd, naanbröd eller kanske t.o.m lantbröd? Man kan piffa upp brödet genom att pensla olivolja och za'atar och värma i ugnen på 190°C i 3-4 min. När jag åt detta igår satt jag och brädde på baba ganoush på brödet och toppade med tabbouleh och halloumi, men det gör man lite som man vill. Perfekt plockmat!
 
Fr.v. hummus, baba ganoush, panerad halloumi
Andra raden: Nane barbari med za'atar, tabbouleh
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela