matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Fårostfyllda tomater med örtris, persisk gurk- & tomatsallad & myntayoghurt

Publicerad 2012-10-23 16:31:00 i Billigt

 
 
"Bara tomat?" Min sambo trodde jag hade glömt steken i ugnen igår. Men nej, jag tyckte att det lät tillräckligt med fyllda tomater. Nu vet jag bättre. Det var ingen riktig måltid, man var fortfarande ganska hungrig efteråt, men salladen gick iallafall åt mer än vanligt! De fyllda tomaterna är egentligen en förrätt eller något man har som tilltugg. Kanske skulle man haft en bit stekt fisk till? Det var iallafall gott även om det inte var speciellt mättande, så här kommer receptet!
 
2 personer
 
Ingredienser:

4 tomater, halverade och urkärnade
3msk olivolja
3 vitlöksklyftor, pressade
Salt
Svartpeppar
100g fårost, smulad
2 skivor vitt bröd, smulat, utan kanter
Ev. hackad färsk mynta (garnering)
 
Örtriset:

Kokt basmatiris, 2 portioner
2tsk salt
½ dl persilja, hackad
½ dl koriander, hackad
2msk dill, hackad
 
Blanda olivolja, salt och svartpeppar och vitlök i en skål. Marinera tomathalvorna i detta i 5-10min. Sätt ugnen på 200°C. Blanda fårost och brödsmulor och fyll tomathalvorna. Ringla över den överblivna marinaden över tomaterna. Gratinera i ugnen i ca 20min, tills osten blivit lite gyllene. Ta ut och toppa med den hackade myntan. Blanda det nykokta riset med saltet och örterna. Servera örtriset med tomathalvorna, salladen och myntayoghurten. Om man vill bli mätt kan man dessutom servera med en stekt laxfilé till exempel.
Recepten till salladen och myntayoghurten hittar du här.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela