matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Stekt pumpa & bulgur med basilika, citron & getost

Publicerad 2012-11-16 07:48:00 i Billigt

 
 
Pumpa har nog aldrig varit så gott som igår. Nääh där ljög jag, mathanga curryn är svårslagen, but close enough. Den fick ligga i stekpannan och gotta sig i 15 minuter, och den blev alldeles perfekt brynt! Bättre än jag nånsin fått den i ugn! Tillsammans med getosten blev det riktigt gott. Pumpa+getost=sant!
 
2 personer
 
Ingredienser:
 
½ butternutpumpa, skuren i ca 1,5cm-tärningar
1,5dl fullkornsbulgur
3dl vatten
100g getost, smulad
10-15 basilikablad, strimlade
Saften från ½ citron
Skalet från 1 citron, rivet
Salt
Svartpeppar
Olivolja
 
Hetta olivolja i en stekpanna. Stek pumpatärningar med salt och peppar i 15min, rör om då och då. Koka upp vattnet lättsaltat i en kastrull. Sänk värmen och tillsätt bulguren och låt puttra under lock i 12min. Sätt åt sidan och låt vila minst 5min under lock. Blanda citronskal, citronsaft och basilikan med bulguren. Smaka av med salt och peppar. Blanda i pumpatärningar och toppa med den smulade getosten. Servera med vitlöksbröd som jag, och/eller med en klick naturell yoghurt, eller varför inte en sallad?
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela