matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Stekt hjort & potatisgratäng med murkelsås

Publicerad 2012-11-05 08:48:17 i comfort food

 
 
I fredags åt vi upp det sista vi hade av hjortbogen jag fått av min mamma. Eftersom den redan var tillagad gick det snabbt, bara till att steka upp i lite smör och krydda lite extra.
Potatisgratäng kan vara lite klurigt kan jag tycka. Ska man reda såsen med mjöl eller ska man inte reda överhuvudtaget? Ska man förkoka potatisen i mjölk eller ska man inte förkoka den alls? Alla recept säger olika. Själv går jag all in när jag väl gör potatisgratäng, för detta är inte ofta. Jag reder såsen med ost. Kan det bli mer onyttigt? Potatisen förkokar jag skivad i vanligt vatten. Sen står jag inte och varvar potatis, lök och sås sådär noga, utan blandar bara allt hejvilt och försöker platta till det någorlunda med stekspade innan jag stoppar in den i ugnen. Det är väl egentligen inte så noga hur man gör egentligen, huvudsaken är ju att det är bra kryddat och att potatisen är genomkokt.
 
4 personer
 
Ingredienser:

250-400g långkokt hjortbog, i tärningar
25g smör
Salt eller kryddblandningen "Forest blend" från Santa Maria
 
Gratängen:

8-10 medelstora potatisar, skalade och tunt skivade
1 gullök, skivad
2,5dl matlagningsgrädde
200g (minst!) västerbottenost eller annan lagrad ost, riven
Salt
Svartpeppar
 
Såsen:
 
25g smör
1dl matlagningsgrädde
1 påse spad från hjortbogskoket, eller 2dl köttbuljong
1 burk konserverade murklor, hackade (eller färska om man kan få tag på det)
1msk soja
Salt
Svartpeppar
 
Koka upp potatisskivorna en kastrull. Låt puttra på medelvärme efter uppkok, i 8min. Häll av vatten och häll över potatisen i en ugnsform. Fördela löken över potatisen. Koka upp matlagningsgrädde och 2/3-delar av den rivna osten. Låt osten smälta i grädden under omrörning, låt puttra på låg värme tills konsistensen tjocknat något. Smaka av med salt och svartpeppar och häll såsen över potatisen i formen. Blanda allt i ugnsformen och platta till ytan så den ser någorlunda jämn ut. Strö över den resterande osten och gratinera i ugnen på 210°C i 20-30min. När osten du toppade gratängen med har fått en fin gyllene färg är den klar. Ta ut och låt svalna.
Smält smöret till såsen i en kastrull. Pressa ur spad från murklorna väl, ifall du använder konserverade. Fräs murklorna i någon minut, häll därefter på buljong/kokspad och matlagningsgrädden och låt koka upp. Sänk värme och låt puttra i 5min. Om man vill kan man reda såsen med maizena eller mjöl här, jag gjorde det inte. Smaka av såsen med soja, salt och svartpeppar. 
Smält smöret till köttet i en stekpanna. Stek och krydda hjortköttet efter smak. Servera med potatisgratängen, murkelsåsen och eventuellt svartvinbärsgelé till. Jag kan även tänka mig att lättkokta brysselkål eller sauterade haricot verts till hade varit gott också. Och så hade maten inte blivit sådär sjuttiotalsbrun som den blev nu. Men som sagt, huvudsaken är ju att det är gott!
 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela