matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Pork adobo & tomatsallad med rödlök & koriander

Publicerad 2012-12-30 12:29:57 i comfort food

 
 
Har haft cravings efter filippinsk husmanskost ett tag, så i fredags gjorde jag pork adobo. Adobo kan man göra på vilken typ av kött man vill, till och med enbart grönsaker om man så vill. Det vanligaste är dock att man gör det på kyckling, och det receptet har jag lagt upp tidigare. Men denna gången ville jag ha fläskkött, said and done. Här är receptet!
 
2-3 personer
 
Ingredienser:

250g fläskkött skuret i 2cm kuber (jag använde fläskkarré)
1,5-2dl filippinsk soja (eller japansk)
1-2dl kokosvinäger (eller vitvinsvinäger)
2-4 vitlöksklyftor, finhackade
1-2msk maizena
Rapsolja, till stekning
 
Salladen:

2 tomater, tärnade
½ rödlök, hackad
½-1dl koriander, hackad
Salt
Ev. 1 röd chili, finhackad
 
Hetta olja i en stekpanna. Bryn köttbitar tills de fått fin färg på alla sidor. Sätt kött åt sidan och sänk till medelvärme. Sautera vitlök i någon minut, häll på soja och vinäger. Red med maizena tills såsen tjocknat något. Häll tillbaka köttet och låt puttra under lock i 5-7min på ganska låg värme. Smaka av med soja och vinäger. Om det blir för skarp smak kan man spä det med lite vatten. Servera med ris och tomatsalladen (som man bara blandar ihop och smakar av med salt!)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela