matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Chicken adobo

Publicerad 2012-08-31 14:10:46 i Billigt

 
 
 
 
Adobo är nog den kändaste filippinska maträtten. Det är riktigt lätt att göra, och riktigt gott! Jag är dock lite osäker på måtten, så mina mått kommer vara på ett ungefär, mer som en riktlinje. Det bästa är om man smakar av under matlagningens gång och känner efter vad som behövs. Det är så få ingredienser, så det enda man ska se till är att balansen mellan sältan från sojan och syran från vinägern är i balans. Detta är ju helt upp till ens egen smak, vissa gillar saltare och vissa gillar surare.
Adobo kan göras på vad som helst; kyckling, fläskkött, nötkött, grönsaker (t.ex. på kinesisk vattenspenat) - you name it. Men det vanligaste är kyckling och fläsk. Om man vill kan man blanda t.ex. kyckling eller fläsk, det funkar riktigt bra ihop i denna maträtt faktiskt!
Första gången jag gjorde adobo följde jag ett recept jag hittat på internet. Det var en lång ingredienslista som innefattade allt från lagerblad till majsmjölsredning. Jag var inte så förtjust i resultatet, dock. Det smakade inte som mammas eller mina släktingars adobo. Det slutade med att jag helt enkelt freestylade en dag, och bara blandade vinäger, soja och vitlök. Och tadaa! Resultatet var som adobo ska smaka! Jag vet, jag borde kanske bett min mamma om receptet, men jag tänkte inte så långt, uppenbarligen. Så anledningen till att jag inte har några exakta mått på denna maträtten är att jag aldrig mäter själv. Jag kör på känsla, helt enkelt.
 
2 personer
 
Ingredienser:

2-4 bitar kycklinglår (eller annan kycklingdel med skinn och ben. Eller annat kött, i 2,5cm-tärningar)
2dl soja, helst filippinskt, men japansk funkar också
1-2dl kokosvinäger, eller vitvinsvinäger om man inte kan få tag på kokosvinäger
2-4 vitlöksklyftor, pressade
Ev. lite svartpeppar (jag använder inte det i denna maträtt, faktiskt)
Olja
 
Detta är filippinsk soja och filippinsk kokosvinäger.
Vinägern har en väldigt ren smak, och är näst intill oumbärlig i det filippinska köket.
 
Blanda vinäger, soja, vitlök och ev. svartpeppar i en gryta. Smaka av och justera ifall det är för salt eller för surt. Syran och sältan ska vara lika, i balans liksom. Lägg i kycklingen och koka upp. Sänk värmen, sätt på locket och låt puttra i 10min. Vänd på kycklingen och låt puttra ytterligare 10min. Sätt grytan åt sidan och hetta olja i en stekpanna. plocka ur kycklingbitarna ur grytan och stek tills de fått fin stekyta på båda sidorna. Lägg tillbaka kycklingen i grytan och servera med ris och en tomatsallad:
 
2 hackade tomater
½ rödlök, hackad
½-1dl koriander, hackad
Lite salt
Ev. en finhackad röd chili
 

Bilden gör inte denna fantastiska maträtt rättvisa, men ni får ta mig på mitt ord: SARAP SARAP NAMAN! (betyder typ "skeeetagott" på tagalog)
 
 

Kommentarer

Postat av: Caroline

Publicerad 2012-09-05 20:47:36

Eller detta!!!!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela