matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Thailändsk gryta med röd curry, kokosmjölk & kinesisk vattenspenat

Publicerad 2013-01-03 10:47:00 i Billigt

 
 
Thailändsk currygryta är mitt svar på snabbmat. Alltså, inte hämtmat men inte heller hemmagjord currypasta. Färdig currypasta man kan köpa i affärer med asiatiskt sortiment. Hemligheten ligger i allt smått man lägger i för att piffa till det ytterligare. Jag brukar ha mycket fisksås, några limeblad och extra chili. Ibland slänger jag i extra vitlök och ingefära. Ibland sockrar jag lite. Det finns mycket man kan göra för att få curryn extra god. Igår pressade jag i lime och lät limeskrutten(?) koka med. Jag smaksatte även med lite tamarindpasta. Väldigt gott resultat, om man gillar när det är lite syrligt!
 
3 personer
 
Ingredienser:
 

3dl sojabitar (eller 2 kycklingfiléer, eller 3dl räkor med skal, eller 300g fläskkött)
½ paket kinesisk vattenspenat, delat i 3 delar (finns att köpa i butiker med asiatiskt sortiment. Kan ersättas med annan grönsak som passar, t.ex. salladskål eller vanlig spenat)
1msk thailändsk röd currypasta
1 burk kokosmjölk
½ dl vatten
3-4 limeblad
2msk socker
Saften från ½ lime
½ "limeskrutt"
2tsk tamarindpasta
2-5msk fisksås
En nypa ajinomoto (natriumglutamat, kan uteslutas om man är skraj för "tillsatser".)
2-3 röda chili, hela men med ett snitt tvärs igenom
 
Koka upp lättsaltat vatten och låt sojabitar sjuda i 3min. Häll av vattnet och sätt sojabitar åt sidan. häll i hälften av kokosmjölken i en gryta och blanda med currypastan. Låt puttra i 5min utan lock. Blanda i resterande kokosmjölk, vatten, chili, limeblad, socker, tamarindpasta, ajinomoto, limesaft och limeskrutt. Koka upp och sänk till låg värme. Låt puttra under lock i 25min. Tillsätt vattenspenaten och låt puttra ytterligare 5min. Smaka av med fisksås och socker. Servera med ris.
 
Jag gjorde misstaget att låta vattenspenaten koka med tillsammans med allt. Resultat blev brun vattenspenat. Det är lika gott, men inte lika fint.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela