matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Persisk gryta med valnötter & granatäppelsirap, och ångat ris med rosenvatten & kardemumma

Publicerad 2013-01-01 12:51:23 i Kyckling

 
 
Lite romantisk meny kanske, men om något kök i världen skulle kunna beskrivas som romantiskt så tror jag att det persiska ligger bra till! Denna gryta som egentligen heter khoresh fesenjan, innehåller något så udda som valnötter och granatäppelsirap. Det blir en lite parfymig smak av sirapen. Valnötterna blir annorlunda när det fått stå och puttra i 2-3h, den där lite bittra smaken de kan ha försvinner. Riset var egentligen en blandning av överblivet jasminris och basmatiris. Jag blandade det och återuppväckte det genom att peta ner några kardemummakärnor i det och ånga med några stänk rosenvatten. Att ånga eller steka det är de bästa sätten att få några dagar gammalt ris att bli gott igen. 
 
När jag gjorde denna maträtt första gången använde jag kycklingfilé, men efter 2 timmars koktid blev det jättetorrt. Jag föreslår att man använder kyckling med skinnet kvar, t.ex. min favoritdel; kycklinglåren. Jag använde dock sojabitar, och de blir inte torra och tråkiga efter 2 timmars puttrande. Grytan går dock miste om kycklingsmaken, men jag tycker inte det gör så mycket, när grytan smakar så mycket som den gör ändå. Till serverade jag naturell yoghurt smaksatt med färsk mynta och hackad gurka.
 
2-3 personer
 
Ingredienser:

3-4dl soja- eller quornbitar, eller 3-6 kycklinglår
1dl granatäppelsirap
4,5dl valnötter, grovt hackade
½ gullök, hackad
1-2msk socker
2-4dl vatten
1tsk gurkmeja
En nypa kanel
1msk rapsolja
Salt
Svartpeppar
 
Fräs valnötter i en gryta, tillsätt granatäppelsirap och 2dl vatten och låt puttra under lock i 30-40min. Fräs löken under tiden i en stekpanna, tills gyllene. Tillsätt gurkmeja, kanel, socker, salt och peppar. I med sojabitar eller kyckling och bryn tills det tagit färg. Blanda med valnötterna och granatäppelsirapen. Häll på mer resterande mängd vatten och låt puttra under lock i 2h. Om det fortfarande är vattnigt efter 2h ska man koka det längre, utan lock så att det reduceras. Grytan ska ha en ganska tjock konsistens. Smaka av med
socker, salt och peppar. Servera med basmatiris (kan rekommendera min ångade variant!) och yoghurt.
 
Granatäppelsirap. Hittade denna på utländska hyllan på Ica. Annars kan man få tag i det i butiker med persiskt sortiment.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela