matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Hemmagjord glass med lemon curd

Publicerad 2013-01-01 12:16:13 i Sötsaker

 
 
Detta var vad vi hade till efterrätt på nyårsafton. Hemmagjord glass på ett superenkelt vis. Inget kok, ingen omrörning en gång i halvtimmen i 5 timmar, ingen glassmaskin. Bara vispa, blanda och frys. Jag borde egentligen inte få nån cred, för min bror gjorde faktiskt hela efterrätten själv. Inklusive lemon curden.
Recept på lemon curd har jag inget, men här kommer själva glassreceptet iallafall! Man kan blanda i vad man vill egentligen, men kanske ska man välja något syrligt, för glassen blir väldigt söt i sig.
 
4 personer
 
Ingredienser:

5dl vispgrädde
1 burk sötad kondenserad mjölk
3dl lemon curd, eller annan valfri smaksättning
 
Vispa grädden tills den är ganska fast, men inte helt. Rör i den kondenserade mjölken tills det blandats väl med grädden, men försiktigt så att luftigheten i grädden inte försvinner. Rör försiktigt i lemon curden. Häll upp i form och ställ i frysen i 4-6h. Man behöver inte röra runt eller något, låt den bara vara. Ta ut 30min innan servering, så den hinner mjukna lite.
 
 
Bilden blev gulaktig av nån anledning, men den är alltså väldigt vit egentligen.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela