matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Flamberad fläskfilé med peppar, örtmos & rödvinssås

Publicerad 2013-01-01 12:04:28 i Fläskkött

 
 
Igår, nyårsafton, är väl en av de dagar på året man verkligen unnar sig något alldeles extra. Hummer, ostron, oxfilé... Ja, man snålar inte! Menyn jag, min sambo och min bror inspirerades av skulle egentligen vara på oxfilé, men det hade dom inte i affären. Slut antagligen. Vi bestämde oss istället för fläskfilé, som jag tycker är väldigt gott ändå, trots att det inte är så dyrt och lika fint. Till detta bestämde vi oss för ett örtigt potatismos med mycket smör!Flamberingen var festlig, har jag aldrig testat innan.
 
3 personer
 
Ingredienser:

Köttet:

600g fläsk- eller oxfilé, putsat och skuret i ca 1,5cm-skivor
1msk hel vitpeppar, mortlad
1,5msk hel svartpeppar, mortlad
Salt
Smör, till stekning
Färsk timjan, till servering
2msk whiskey, konjak eller calvados, till flambering
 
Moset:

15-20 medelstora potatisar, skalade och tärnade
Mjölk
100-200g smör
Salt
2msk färsk timjan, hackad
1dl persilja, hackad
1-2dl purjolök, fint skivad
 
Såsen:
 
3dl rött vin
1,5dl vispgrädde
1-2 kapslar fond du chef beef
2 schalottenlök, fint hackade
75g smör
 
Koka potatistärningar i lättsaltat vatten i 12min, häll av vattnet och mosa med en potatisstöt. Rör i smör tills det smält och blandat sig. Häll i lite mjölk i taget, kanske 1dl, och rör om väl. Fortsätt tills det nått önskad konsistens på moset. Rör i persilja, timjan och purjolök och smaka av med salt. Sätt åt sidan och börja med såsen. Fräs schalottenlöken i smöret i en stekpanna tills det börjar bli gyllenbrunt. Häll på fond och rör om. Häll på rödvin och låt puttra någon minut, häll därefter på grädden och låt allt reduceras till hälften. Detta tar kanske 6-7min på medelvärme. Sätt sås åt sidan. Vänd fläskfiléskivorna i den mortlade pepparn och salta på båda sidorna. Stek i smör tills de fått fin färg på båda sidor. Ta bort stekpannan från spisen om du har spisfläkt innan du flamberar, det kan ta fyr i eventuellt matfett som samlats där. Man ska även se upp så att inga gardiner hänger och fladdrar i vägen också. Ha gärna ett lock nära till hands om det är svårt att släcka elden. Häll på whiskeyn eller den spritsorten man valt och tänd försiktigt på. Elden släcks ganska snabbt när alkoholen är slut. Kvar i stekpannan blir en fin sky, denna kan man blanda i såsen om man vill. Det gjorde vi. Strö färsk timjan över köttbitarna innan servering. Jag glömde det dock men strödde över lite överbliven purjolök. Gott!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela