matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Nilaga, sinigang och arroz caldo

Publicerad 2012-08-10 13:17:00 i Filippinskt

 
 
Jag har semester och har därför spenderat några dagar hos mina föräldrar i Åhus. Min mamma älskar liksom jag att laga mat, därför blir det ofta något av en buffé när man kommer på besök. Min moster var också där, och när hon är där blir det alltid mycket mat. Och filippinskt. Även om jag brukar göra filippinskt så känns det ändå lite mer genuint när någon i släkten eller någon filippinsk bekant gör maten.
När jag kom fram i söndags så var min mamma och moster iallafall i full färd med att laga 3 olika rätter; nilaga, sinigang och arroz caldo. Nilaga är kokt nötkött och grönsaker i buljong. Det fina med denna rätten är att det är så rena smaker. Smaksättningen består av den egenkokta buljongen (de kokte buljong på ben, så vi fick även finfin benmärg att mumsa på!) och patis. Patis är fisksås på tagalog. Jag fullkomligt älskar patis! Min sambo är inte lika förtjust i denna fiskiga sås, men jag brukar inte smaksätta maten så mycket med det, utan har en skål bredvid när vi äter, så jag kan droppa på varje sked till varje tugga!
Sinigang är liksom nilaga kokt kött och grönsaker. Skillnaden här är att buljongbasen är gjord på tamarind, vilket ger en speciell salt-syrlig smak, som jag tror alla filippinare älskar. En annan stor skillnad är också att man brukar använda fläskkött till detta (nötkött är ovanligt och ganska dyrt i Filippinerna), eller fisk eller räkor.  Detta är nog en av mina favoriter bland filippinsk mat.
Arroz caldo är rissoppa på filippinskt vis. Jag tror att det finns rissoppa i alla länder där man normalt äter ris dagligen, då det är ett enkelt sätt att dryga ut riset och få det att räcka till många personer. Arroz caldo koks med kyckling och ingefära och serveras med stekt vitlök, färsk salladslök, patis och calamansi. Calamansi är en citrusfrukt som påminner om citron och lime, men har enligt mig en lite mer vild och utvecklad smak.
 
 
Calamansi används flitigt inom det filippinska köket, och används då precis som lime eller citron. Det går inte att få tag på i Sverige tyvärr, men jag och mamma tog med oss färkpressad calamansijuice från Filippinerna när vi var där i julas, så min frys är fylld av fryst calamansijuice i istärningspåsar.
 
 
Nilaga baka
2-3 personer

300-400g nötkött (gärna med ben för buljong to die for)
2-4 potatisar
1 bok choy
1 gullök
1tsk hela svartpepparkorn
Ev. valfria blandade grönsaker, t.ex. majskolv, vitkål, kinakål.
Patis efter smak
Neutral matolja, t.ex. rapsolja
 
Skiva gullöken och sautera den i en stor gryta. Skär nötköttet i stora kuber och bryn på alla sidor. Tillsätt 3msk patis och pepparkorn, fyll sedan upp med vatten tills det täcker köttet precis. Låt koka upp, men håll koll! Det kokar lätt över! När det kokat upp har det bildats skum, ta bort detta med en sked så slutar det koka över. Sänk värmen och låt småputtra i 1-2h tills köttet är mört och gött. Tärna potatis och dra isär kålblad, skiva eventuellt majskolven i stora bitar. Höj värmen och koka först potatisen i 7min, tillsätt sedan kål och resterande grönsaker och koka ytterligare 5min. Smaka av med patis och servera med ris och extra patis vid sidan om, för att få lite syra i maträtten kan man tillsätta calamansi, citron eller lime i patisen.
 
 
 
 
Sinigang ng baboy
 

3-4 personer
 

400g fläskkött eller någon fast fisk (t.ex. makrill eller sill) eller scampiräkor
1-2 sinigangbuljongtärningar eller 1 påse sinigangbuljong (Finns att köpa i asiatiska butiker, t.ex. Kina center på möllan i malmö)
1 tomat
1 gullök
Valfria grönsaker. Jag brukar ha okra, kinesisk vattenspenat, bok choy, långa gröna bönor eller haricot verts, 1-2 röd chili (denna maträtt ska inte vara stark) och taro. Man kan även ha aubergine och rättika i. Man tager vad man haver, liksom.
 
Klyfta lök och tärna kött i stora kuber/dela fisk mindre bitar och bryn i olja i en stor gryta tillsammans med en tomat som du mosat i handen. Om du använder räkor tillsätts dessa med skal som de är. Bryn kött på alla sidor, tillsätt sedan ev. hel röd chili. Häll på vatten tills det nästan täcker köttet helt. Koka upp under uppsyn och skumma av. Sänk värmen och låt puttra tills köttet är genomkokt, ca 30-40min beroende på storleken på köttet. Plocka bort kött och sätt vid sidan om, tillsätt sinigangbuljong och låt lösas upp, tillsätt sedan skalad taro (OBS!! Skala med handskar på!! Rå tarosaft kan ge klåda, och believe you me, det är sjukt jobbigt!) och låt koka i 13min. Tillsätt sedan resterande grönsaker och låt småkoka i 2min. Smaka av med patis och lägg tillbaka köttet. Servera med ris och en skål med patis vid sidan om.
 
 
 

Arroz caldo

6 personer
 
½ kyckling,3 kycklingklubbor eller kycklinglår (Huvudsaken är att det finns ben med i bilden då vi behöver koka buljong.)
4 cm finhackad eller riven ingefära
1 liter vatten
2dl jasminris eller annat "sticky rice"
3msk patis
 
Tillbehör:
Kokt ägg
Hackad salladslök eller vårlök
Stekt vitlök (Stek finhackad vitlök tills den börjar bli gyllene och krispig, låt rinna av på hushållspapper)
Calamansi-, citron- eller limejuice
Patis
Vitpeppar
 
Koka kycklingen i 1 liter vatten tills genomkokt, ca 30min. Plocka bort kyckling och sätt åt sidan. Tillsätt ris, patis och ingefära och puttra under uppsyn, rör om ofta så det inte fastnar i botten på grytan. Koka tills det får önskad konsistens, det är en smaksak. Jag brukar gilla lite tunnare rissoppa. Om den blir för tjock spär man bara med varmt vatten, om man vill ha tjockare konsistens låter man det helt enkelt koka lite längre. När den känns bra smakar man av med patis, och tillsätter kycklingen. Servera med tillbehören. Det är gott med en ägghalva till eller t.o.m stekt torkad fisk(!) men jag brukar nöja mig med salladslök, patis och calamansijuice. Mycket calamansijuice och patis. Mums! Passar perfekt en regnig höstdag, comfort food på hög nivå. Annars är detta vanligtvis frukost i Filippinerna, men jag tycker det passar närsomhelst.
 
 
Ingen cred för bilderna, de har jag bildgooglat. Den enda bilden jag själv tagit är bild nr.2 på grönsakerna.
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Caroline

Publicerad 2012-08-11 21:34:33

Åh gode Gud så gott!!!!!!!! Jag förväntar mig att testa filippinsk mat nästa gång vi ses ... Känn pressen! :-)

Postat av: Caroline

Publicerad 2012-08-11 21:43:00

Hehe, filippinsk mat? Press? Tamarind runs in my veins ;) Ska göra en buffé av filippinsk mat till dig nästa gång vi ses :) btw, SÅ GOTT det var med thaireceptet du lade ut innan! :)

Postat av: Caroline

Publicerad 2012-08-11 21:47:22

Arroz caldo påminner mig om Kanji som de gör i Indien. Där är det lite mera typ left over ris( så pass left over att det nästan surnat) som man spär med vatten kokar upp och smakar av med salt. Slänger i lite left over grönsaker som man hft i någon stir fry lite bönor och en hel del pickle och bäljar i sig.. Slurp poor mans food is the best food :-) måste prova göra det snart här hemma i Sverige.

Postat av: Caroline

Publicerad 2012-08-11 22:07:10

"kanji" låter som "congee" som man också kallar det i filippinerna. "arroz caldo" är det spanska namnet, när spanjorerna kom kunde de nämligen inte uttala "congee" :) (suckers.)
men det låt gott. åh pickles... måste göra snart.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela