matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Thai green curry med quorn och aubergine & stekt ris med ägg, limeblad och koriander

Publicerad 2012-09-25 14:52:08 i Billigt

 
 
Något jag alltid har i kylen är thailändska currypastor. Märket jag använder heter Mae-ploy. Det är thailändskt och man kan hitta dessa små godingarna i affärer med östasiatiskt sortiment. Det är så skönt att bara kunna slänga ihop en god, stark thailändsk curry när man inte har tid att göra sån där härligt, kärleksfullt tillagad mat. Man behöver inte ringa pizzerian för att få mat snabbt, man gör bara en thaicurry! 
Igår gjorde jag grön curry. Jag gillar att göra den på quornbitar, aubergine och extra chili. Överblivet ris är dumt att slänga när man kan trolla fram något så fantastiskt som stekt ris! Så gårkvällens middag blev stark, kryddig och helt perfekt för en ruggig och regnig, mörk kväll.
 
3 personer
 
Ingredienser:

1 liten aubergine, tärnad
4dl quornbitar (eller 2 tärnade kycklingfiléer)
1 burk (250ml) kokosmjölk
3-5 röda chili, hackade (ev. fröna bortpillade om man vill minska styrkan)
1-2msk fisksås
1-2msk grön currypasta
1msk neutral matolja (jag använde rapsolja)
 
Riset:
 
Överblivet ris (jag hade kanske 6dl basmatiris)
2 vitlöksklyftor, pressade
3 limeblad, finhackade med stjälken bortskuren
½dl koriander, hackad
1 ägg
1msk fisksås
1msk neutral matolja
 
Fräs aubergine i en gryta. Tillsätt quorn- eller kycklingbitarna och låt ta lite färg. Häll i chili och stek någon minut, tillsätt sedan currypastan och blanda väl. Häll på kokosmjölken och blanda. Låt puttra utan lock medan du gör riset. Sautera vitlök i en stekpanna. Tillsätt riset (se till att riset inte är klumpigt innan genom att knåda det med händerna. Antingen direkt i din tupperware eller i en plastpåse för mindre kladd) Låt stekas en stund, rör om då och då. Skrapa ris åt ena sidan i stekpannan och knäck ett ägg. Blanda ägget med stekspaden som om du skulle göra äggröra. När ägget stekts kan du blanda det med riset. Tillsätt limeblad och smaka av med fisksås. Ta bort ris från värmen och blanda i koriandern. Nu kan du även dra av curryn från värmen. Smaka av den med fisksås och servera med riset.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela