matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Stekt ris med thaibasilika & quorn

Publicerad 2012-09-10 13:57:22 i Billigt

 
 
Hela förra veckan åt vi ris ris ris. Och ris. Ja, och så risnudlar. Har jag sagt att jag älskar ris? Är uppväxt med ris framför potatis, så det är kanske inte så konstigt. Min sambo är dock en potatiskille, tough luck säger jag bara! Alltså, han gillar ju ris, men om jag ställt fram en skål potatis och en skål ris hade han ju tagit potatisen, helt klart. Hursomhelst så har vi alltid risrester efteråt, och detta har jag hamstrat i en plastburk i kylen hela veckan. Ris har ju en tendens att bli hårt och ganska räligt efter en tid i kylen. Medan vissa slänger det tar jag en tugga av det och tänker "just ripe". Lyckan är ju när man får göra stekt ris!!! En klassiker för mig är att bryna massa vitlök tills det börjar ta färg och sen slänga i ris och aromat och steka tillsammans med vitlöken. Detta är typiskt tillbehör till en typisk filippinsk frukost, och är så gott så jag vet inte vart jag ska börja. Igår gjorde jag dock en hel måltid av det stekta riset, typ som en pyttipanna. Till det gjorde jag gurksallad. Jag ville egentligen servera ett stekt ägg till, men äggen var slut. Det var ju gott ändå, men alltså, när man punkterar gulan och allt rinner ut över riset... Går liksom inte att slå den kombinationen! Resterna idag ska iallafall helt klart ackompanjeras av ett stekt ägg. 
 
4 personer
 
Ingredienser:

Överblivet kokt ris (jag hade kanske 1 liter)
1 röd chili, hackad
2msk ostronsås
4msk fisksås
1msk socker
2 salladslök, hackade
3-4dl quornbitar
1-½ knippe thaibasilika, bladen
4 vitlöksklyftor, pressade
2msk matolja
 
Hetta olja i en stekpanna. Stek quornbitar på medelvärme. Släng i chili, thaibasilika, salladslök och vitlök när quornbitarna tinat och börjar ta färg. Bryn en stund tills vitlöken börjar ta färg, tillsätt sedan ostronsås, fisksås och socker. Höj värmen något och tillsätt riset (ett tips för att slippa stå och hacka sönder risklumparna med stekspaden i pannan är att hälla riset i en plastpåse och trycka sönder klumparna först, innan man steker det). Smaka av med fisksås och servera med gurksalladen och eventuellt varsitt stekt ägg.
 


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela