matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Spaghetti carbonara & sallad med ruccola, sockerärtor, paprika och avokado

Publicerad 2012-09-15 11:22:21 i comfort food

 
 
Spaghetti carbonara är något som jag brukar göra på fredagar. Det är gott, och det går snabbt att svänga ihop. Och sen är det ju också sådär helg-onyttigt som jag vill att det ska vara, just för att markera att det är helg.
Min carbonara är säkert inte det som folk hade velat kalla en "äkta" carbonara. Jag har inte ens äkta parmesan i min! Sen blandar jag dessutom salladen och pastan, så det blir som en pastasallad. Dessutom är jag en sån där som använder ketchup.... Till ganska mycket. Även pasta carbonara (hallå, det är ju pasta liksom!?). Min sambo skakar på huvudet när han ser hur jag "förstör" maten med ketchup. Han fattar ju inte att jag förhöjer smaken.
 
2 personer

Ingredienser:

Spaghetti (jag använde dock linguine)
2 paket bacon, hackat
1dl parmesanost, riven
3-4 äggulor
2 dl matlagningsgrädde (eller vispgrädde)
Salt
Svartpeppar
 
Salladen:

1 röd paprika, strimlad
1 liten rödlök, skivad
En handfull sockerärtor, halverade
1 avokado, tärnad
En handfull ruccola
 
Koka spaghettin och stek bacontärningarna tills krispiga, låt rinna av på hushållspapper. Vispa samman äggulor, grädde, parmesanost, salt och peppar i en skål. Häll av vattnet på spaghettin när den är klar, och blanda i bacontärningarna. Blanda därefter i gräddblandningen och rör om väl. Man kan välja ifall man vill blanda i salladen i carbonaran eller om man vill ha den vid sidan om. Jag brukar ha vid sidan om och sen blandar jag allt när jag tagit, men min sambo gillar carbonaran plain - inga grönsaker (japp, som ett barn.) och ingen ketchup.
 
 

Detta är alltså carbonara. På mitt sätt.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela