matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Provençalsk gratäng med vitlöksbröd

Publicerad 2012-09-14 13:03:00 i Billigt

 
 
Egentligen var det meningen att jag skulle göra cous-cous med fetaost till, men när jag öppnade fetaostburken slogs jag av en vedervärdig jäststank. Rakt ner i soptunnan med den. Så kan det gå. Plain cous-cous? Näe. Jag visste att gratängen inte skulle vara så mättande, så jag började desperat gräva i frysen. Hittade en vitlöksbaguette, den fick duga.
Det blev gott, men kanske inte så mättande, så jag rekommenderar att man faktiskt gör cous-cous, ris eller potatis till. Nu blev gratängen till 2 personer eftersom vi bara hade en baguette som tillbehör, annars kan man lätt dela det på 4 om man då har t.ex. cous-cous till.
 
2 personer
 
Ingredienser:

1 zucchini, skivad
2 tomater, skivade
1 liten rödlök, skivad
2 bitar inlagd grillad paprika, strimlad
1dl gröna oliver utan kärna, skivade
3 vitlöksklyftor, finhackade
1msk olivolja
½msk tryffelolja (kan uteslutas, ta då ½msk olivolja extra)
½dl parmesanost, riven
½dl färsk basilika, hela blad
1msk srirachasås
1tsk rökt paprikapulver
Salt
Svartpeppar
 
Sätt ugnen på 225°C. Varva zucchiniskivor, tomatskivor, grillade paprikastrimlor och lökskivor i en ugnsform. Tryck ner basilikabladen mellan och under skivorna. Salta och peppra efter smak, och strö över det rökta parikapulvret. Ringla över olivoljan, blanda olivskivor och vitlök och strö över. Fördela srirachasåsen jämnt, strö över parmesanosten. Avsluta med att ringla över tryffeloljan. Gratinera i ugnen i 30min. Håll koll så att det inte bränns bara, alla ugnar har inte samma verkningsgrad så tiden kan variera. Själv sänkte jag till 200°C de sista 10 minuterna. Servera med vitlöksbaguette för en lättare måltid, annars med kokt potatis, ris eller cous-cous. 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela