matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Kedgeree

Publicerad 2012-09-06 14:15:00 i Brittiskt

 
 
Kedgeree är en brittisk maträtt som var populär som frukost under den viktorianska eran. Man hör ju på namnet att maträtten inte är av brittiskt ursprung, och det stämmer, för kedgeree är en brittisk variant på den indiska maträtten "kitchari" eller "kichiri" eller ja. Kärt barn har många namn, vet inte den korrekta stavningen. Kichari är ris blandat med kryddor och linser. Kedgeree däremot är ris med fisk, kokt ägg och kryddor. Varianten jag gör är Nigella Lawsons recept, och den är supergod! Jag har aldrig smakat vare sig kichari eller traditionell kedgeree, men det kommer väl en dag då jag blir nyfiken på det. Just nu är jag mer än nöjd med detta recept, jag vet inte hur många gånger jag gjort det sen den dagen jag satt dreglande framför Nigellas matprogram. Detta är en sådan rätt som jag kan göra både på helgen och vardagen, den är liksom skitgod men opretentiös.
 
2-4 personer (beroende på hur glupsk man är, vilket jag har en tendens att bli när det kommer till denna maträtt...)
 
Ingredienser:

5dl vatten
2,5dl basmatiris
2st laxfiléer
4st kaffir limeblad, finhackade med bladådran bortplockad
1 gullök, hackad
1 lime, saft och skal (finrivet)
3-4 kokta ägg, hård- eller löskokta beroende på smak
Fisksås
Svartpeppar
½dl koriander, hackad
1msk spiskummin
1msk malen koriander
1tsk gurkmeja
1msk rapsolja
 
Sätt ugnen på 220°C. Lägg laxfiléer i en ugnsform. Häll i vattnet i formen och blanda med en skvätt fisksås, svartpeppar och den finhackade limebladen. Täck med aluminiumfolie och sjud i ugnen i 25min. Ta ut och slå in laxen i folien och sätt vattnet åt sidan, detta ska användas som buljong att koka riset i. Hetta olja i en gryta och fräs löken. Tillsätt kryddor, fräs en stund, och sedan ris som man också fräser en stund. Häll på buljongen, sänk värmen och låt puttra på låg värme i 15min. Koka äggen under tiden. Mitt tips (om man inte har induktionshäll eller gasspis alltså) är att hälla i 2dl vatten i en kastrull och lägga i äggen. Låt det koka upp under lock. När det kokar stänger man av värmen och sätter klockan på 7min för löskokt och 9-10min för hårdkokt. Sätt riset åt sidan när det är klart (= när riset sugit åt sig allt vatten). Mosa laxen med en gaffel och tillsätt till riset tillsammans med koriander och limeskal. Smaka av med limesaft och eventuellt mer fisksås, blanda försiktigt och toppa med klyftade ägg.
 

Det är gott, men riset ser lite söligt ut. Råkade köpa 5kg dåligt basmatiris som måste ätas upp *suck*
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela