matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Jamaican jerk drumsticks & rostade potatisklyftor med aioli

Publicerad 2012-09-22 09:43:00 i comfort food

 
 
 
Det är synd om min sambo. Han älskar potatis, men blir serverad ris nästan varje dag. Alltså, han tycker ju om ris också, men potatisen, den är helig. Jag tycker den kan vara svår. Jag lagar ju nästan aldrig mat som passar med potatis! Men något som både jag och min sambo tycker väldigt mycket om är potatisklyftor och aioli. Äter det som chips med dipp. Men detta är ingen vardagsmat för mig. Detta är typisk comfort food som passar helgen till. 
Jamaican jerk är en kryddblandning med bland annat kryddpeppar, scotch bonnet chili och vitlök. Denna kryddblandning kan man ha till allt från fläskkött till fisk. Jag gjorde den med kycklingben, perfekt fingermat! Ärligt talat var det ingen favorit för mig (sambon gillade det dock skarpt!), men jag upptäckte iallafall scotch bonnet chili! Den är stark och söt och påminner mycket om paprika, både till utseende och smak. Kan tänka mig dessa små godingar fyllda med getost kanske?
 
 
 
3-4 personer
 
Ingredienser:
 
Kycklingen:

900g kycklingben
3 salladslök
3 scotch bonnet chili
4-6 vitlöksklyftor
½ dl socker
½ msk kryddpeppar
1krm muskotnöt
1msk timjan
1tsk kanel
1msk japansk soja
1msk salt
Svartpeppar efter smak
1dl vatten blandat med 1-2 tsk rökarom (liquid smoke heter den jag använder)
 
Potatisklyftorna:
8-10 stora potatisar, klyftade i 8 klyftor
2msk rapsolja
Valfria kryddor efter smak (jag använder en blandning av aromat, grillkrydda, pommes frites-krydda och salt)
 
Aiolin:

1 burk créme fraiche
½-1dl majonnäs
2-4 vitlöksklyftor, pressade
1tsk paprikapulver
Salt efter smak
 
Ta alla ingredienser (förutom rökaromen och vattnet) till kycklingmarinaden och mixa fint till en pasta. Lägg kycklingbenen i marinaden i minst 2h innan tillagning. Sätt ugnen på 180°C. Blanda potatisklyftorna med oljan och kryddorna på en plåt. Fördela kycklingbenen på galler med plåt under. Sätt in kycklingen nederst och potatisen överst i ugnen, genom att tillaga samtidigt spar man ju tid! Vet inte hur det funkar med vanligt ugn, jag har varmluftsugn och då funkar det att göra såhär. Låt stå i ugnen i ca 1,5h. Titta till under tiden. Medan man väntar kan man svänga ihop fuskaiolin, det är bara att blanda alla ingredienserna och låta stå och götta till sig i kylen. Ta ut potatisklyftorna när de fått fin färg. Flytta upp kycklingen och sätt ugnen på grill; 240°C. Häll i vattnet med rökaromen i plåten under kycklingen. Låt grillas tills de börjar svartna lite. Vänd kycklingen och grilla på andra sidan. Ta ut och pensla kycklingbenen med rökaromsvattnet från plåten. Servera med potatisklyftorna och aiolin.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela