matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Fish curry med kokosmjölk

Publicerad 2012-09-20 10:14:52 i Fisk- och skaldjur

 
 
Fish curry på makrill och mycket tamarind är en vardagsfavorit. Det går ganska snabbt att göra, är nyttigt och mättande. I vanliga fall brukar jag göra utan kokosmjölk, men igår kände jag för att testa något nytt. Det blev en curry med, förutom kokosmjölk, även fänkålsfrön. Något jag inte använt så mycket när jag lagat indiskt. Resultatet blev en stark och god curry!
 
3 personer
 
Ingredienser:

1 paket frysta makrillfiléer, halverade
1 gullök, skivad
½tsk fänkålsfrön, hela
3 vitlöksklyftor, finhackade eller rivna
1msk ingefära, finhackad eller riven
3-4 gröna chili, hackade
2tsk senapsfrön
½-1msk indiskt chilipulver
½tsk gurkmeja
Curryblad efter smak
1dl kokosmjölk
2tsk tamarindpasta
Salt
Kokosolja
 
Fräs senapsfrön i kokosolja i en gryta tills de börjar studsa. Häll i fänkålsfröna och fräs någon minut, tillsätt sedan löken och bryn tills de börjar få en gyllene färg. Tillsätt sedan currybladen, den hackade chilin, vitlöken och ingefäran och låt fräsa en stund. Häll i gurkmeja, salt och chilipulver, 1,5dl vatten, kokosmjölken och fiskbitarna. Tillsätt tamarindpastan och låt koka upp. Servera med basmatiris och indiska pickles. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela