matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Tinomok - Filippinska frikadeller med taroblad & kokosmjölk

Publicerad 2012-10-17 10:42:00 i comfort food

 
 
När jag var i Filippinerna förra julen åt jag jättemycket. När man beställer in mat i Filippinerna är det inte riktigt som här, man får inte in varsin portion. Det är nästan alltid "good for two persons", eller mer. Men det är lite bättre kan jag tycka, då får man ju smaka lite av allt. Det blir dock väldigt mycket mat, om alla beställer in varsin "good for two"!
En sak jag aldrig hade testat innan var laing. Laing är blad från taroplantan kokta i kokosmjölk och kryddor. Ärligt talat så har jag faktiskt fortfarande inte testat det. Men det är bara för att tinomok är så förbaskat gott!
 
Tinomok är samma sak som laing, fast med en skillnad - det är även frikadeller i! Det är riktigt gott och mättande! Det är lite svårt att få tag på taroblad i Sverige, kanske kan man köpa frysta? Jag har inte kollat efter det, för jag köper färdig laing på burk som jag kokar upp med extra kokosmjölk och sedan kokar frikadellerna i.
 
Såhär ser den ut, färdig laing på burk. Jag brukar använda 2 burkar när jag gör tinomok. Dessa finns att köpa på Asien trading på Möllan.
 
 
4 personer
 
Ingredienser:

2 burkar laing (á 155g)
1dl kokosmjölk
1-3 röda chili, hackade
2 vitlöksklyftor, finhackade
400g blandfärs (eller fläskfärs, inte ren nötfärs, då blir frikadellerna hårda och torra)
1msk olja
 
Börja med att knäda köttfärsen tills den är smidig, typ som en deg i konsistensen. Rulla därefter små bollar av färsen. Fukta händerna med kallt vatten mellan rullningarna så blir frukadellerna rundare och finare. Man behöver inte krydda frikadellerna, de tar ändå smak sen när de får koka med kryddorna.
Hetta lite olja i en gryta. Fräs vitlök och chili mjukt, men utan att det tar färg. Tillsätt laing och sedan kokosmjölken. Koka upp och lägg i frikadellerna. Låt puttra 10-15 min, beroende på hur stora du gjort frikadellerna. Servera med ris.
 
Grå och brun bild, ser inte tilltalande ut kanske, men det smakar ljuvligt!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela