matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Svampsoppa med gräslök & marsalavin

Publicerad 2012-10-24 10:35:19 i Billigt

 
 
Tisdagar och torsdagar har jag kvällskurs, vilket innebär att jag inte är hemma förrän lite innan 20. Att ställa sig och laga något tidskrävande är då inget alternativ, så jag brukar planera in snabblagade maträtter dessa dagar. Soppa är något som brukar gå snabbt. Igår gjorde jag svampsoppa.
Svamp i affären brukar vara dyrt. Väldigt dyrt, och när man gör svampsoppa vill man ju verkligen inte snåla på det. Har upptäckt att det finns frusen svamp på ica, som är ganska billig. 500g för 20 spänn, helt ok! Hur mycket av vikten som är vatten vågar jag inte gissa på, det är nog en del. Men det gör ingenting, det blir ju buljong av det, och en god buljong är ju viktig i en soppa! Jag använde en hel sådan påse svamp till soppan igår, och det blev över, så middagen blev ju ändå billig. Billig, god och mättande. En bit vitlöksbaguette till det och middagen är fulländad.
 
2-3 personer
 
Ingredienser:

1 påse blandad frusen svamp (500g)
2,5dl matlagningsgrädde (eller vispgrädde, eller sojagrädde)
½ gullök, hackad
2 vitlöksklyftor, finhackade
Ett litet knippe gräslök, hackat (ca ½ dl hackad)
1 hönsbuljongtärning (eller grönsaksbuljong om man vill ha en vegetarisk soppa)
5dl vatten
2tskl valfria kryddor, t.ex. rosmarin och timjan (jag använde en kryddblandning från Santa Maria extra fine selection som heter Forest blend, mycket god!)
2 msk olivolja
½ dl marsalavin
Salt
Svartpeppar
Vitpeppar
 
Hetta en gryta, häll i svampen och låt smälta. Låt vattnet från svampen reduceras lite, häll sedan försiktigt av buljongen i en skål och sätt åt sidan. Häll i lite olivolja i grytan och fräs svampen på medelvärme. Tillsätt gullök och vitlök och fräs med i 2 minuter. Häll på marsalavinet och låt alkoholen koka bort, 1 minut ungefär. Häll på svampbuljongen, vatten och buljongtärning efter någon minut och låt koka upp, så att buljongtärningen löser sig. Häll på grädden och låt koka upp igen. Låt stå och puttra på låg-medelvärme och reduceras i 10-15min utan lock, tills soppan fått önskad konsistens. Rör om då och då. Smaka av med kryddor. Ta bort från plattan och blanda i gräslöken. Servera med vitlöksbaguette.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela