matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Spaghetti i tomatsås med aubergine, basilika & manchego

Publicerad 2012-10-20 09:51:05 i Billigt

 
 
Igår var jag ensam hemma igen, och jag stannade faktiskt hemma för en gångs skull! Jag drack rött vin och kollade på Mad men, gjorde chokladpaj (åt aldrig den, och är inte riktigt klar med den, men bild och recept kommer senare om den var god) och varvade med att lägga 1000-bitarspussel. Riktigt trevligt faktiskt! Uppfriskande att dessutom vara vid god vigör klockan 9 en lördagmorgon också!
Pastarätten jag gjorde igår blev verkligen väldigt god. Tomatsåsen var fantastisk, särskilt tillsammans med auberginen. Detta var verkligen ett sådant recept där kött hade varit överflödigt. Det var till och med så att man hade kunnat skippa osten, men nu  hade jag köpt en dyr liten bit manchego så då fick det ingå. Har aldrig testat manchego innan. Den var god, men kanske inget optimalt tillbehör till pasta. Ost till pasta bör, enligt mig iallafall, vara smakrik och smulig. Manchegon var smakrik med inte smulig, men smakrik på ett annat vis än parmesan och pecorino, som jag tycker passar bra till pastarätter. Men nu vet jag det!
Iallafall, ni som inte gillar aubergine kanske kan bli omvända med detta recept, så gott var det! Gott, lättlagat och billigt (om man bortser från osten, men man använder ju inte hela så det blir ju ändå billigt, om man ser till priset per portion.)
 
2 personer
 
Ingredienser:

Spaghetti
1 aubergine, skuren i 2cm-tärningar
Salt
Svatpeppar
3msk olivolja
½ gullök eller 1 schalottenlök (jag använde schalotten), hackad
5(!) vitlöksklyftor, finhackade eller pressade
½ burk hela körsbärstomater på burk (ville egentligen ha av märket Mutti, men de hade inte det, så det fick bli hemköps egna; Garant. Blev bra ändå!)
1msk socker
1-2 msk basilika, färsk eller fryst (min basilikaplanta slokade så det fick bli fryst, inte riktigt detsamma, men det funkade)
Manchego eller annan ost (fast jag rekommenderar egentligen annan ost, t.ex. parmesan eller pecorino, eller parmazano för en vegansk måltid)
 
Blanda auberginetärningar med ca ½msk salt och blanda i en skål. Låt stå och vattna av sig i ca 30min. Börja med tomatsåsen under tiden. Hetta 1msk olivolja i en kastrull. Bryn lök och vitlök tills det blivit mjukt, häll i tomaterna och pressa försiktigt sönder dem. Sänk värmen så det endast puttrar lite, och låt stå utan lock och reducera i 20-30min, tills det tjocknat till önskad konsistens. Rör om då och då så att det inte bränner i botten. Det gör inget om tomatsåsen blir klar innan allt annat och kallnar, den kommer ändå bli varm när man blandar i det i den nykokta spaghettin.
Hetta 2msk olivolja i en stekpanna, och sätt ugnen på 200°C. Häll av överflödigt vatten från auberginetärningarna och badda dem med lite hushållspapper så att de är någorlunda torra. Stek auberginetärningarna på ganska hög värme så de får fin gyllene färg på alla sidor. Häll över i en ugnsform och låt stekas vidare under tiden du fixar resten. Koka spaghettin och mixa tomatsåsen slät med en mixerstav. Ta ut auberginetärningar ur ugnen när spaghettin är klar. Blanda tomatsåsen och auberginen med spaghettin. Servera med hyvlade bitar av manchego, parmesan eller den ost man nu valt.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela