matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Soppa med lax, kokosmjölk & saffran

Publicerad 2012-10-17 11:09:45 i comfort food

 
 
Soppa är fantastiskt gott när man är frusen. Extra härligt när man kryddar den med massa chili också, då blir man ännu varmare!
Denna soppa såg jag tillagas på "Halv åtta hos mig", tror till och med att det var första avsnittet jag någonsin såg. Egentligen heter den "Pacos fisksoppa", men eftersom detta inte säger så mycket så har jag valt att beskriva soppan mer med min rubrik till detta inlägg. Denna soppa är hursomhelst otroligt god! Godast är den när man kokar sin egen skaldjursbuljong som man gör i originalreceptet, men jag orkade bara inte ställa mig och skala räkor, så det fick bli färdig fond på flaska, och det funkar alldeles utmärkt det med.
 
4 personer
 
Ingredienser:

300g laxfilé, skuren i stora kuber
1 burk (250ml) kokosmjölk
3 tomater
1 liten gullök, hackad
2 vitlöksklyftor, finhackade
3cm ingefära, finhackat eller rivet
1 röd chili, hackad
½ apelsin
1 påse saffran
1msk socker
Salt
Svartpeppar
1 liter fiskbuljong
1 färskt broccolihuvud, skuret i små buketter
1 näve färska sockerärtor, ev. delade på mitten om de är stora
 
Hetta olja i en gryta och stek lök och vitlök. Mosa tomaterna i handen och lägg i grytan (akta så det inte sprutar tomatjuice över hela köket bara!) och stek tills tomaterna börjar bli mosiga i konsistensen. Tillsätt chili, ingefära och saffran och blanda väl. Häll på fiskbuljongen och lägg i apelsinhalvan och koka upp. Sänk värme och låt stå och puttra i 10-15min. När det puttrat klart kan man trycka lite med en sked i apelsinhalvan så att man får lite mer apelsinsmak i soppan. Plocka ur apelsinen och släng. Tillsätt kokosmjölken, laxkuberna och grönsakerna. Låt koka i 4minuter. Servera eventuellt med bröd till, men det är faktiskt en mättande soppa så det behövs inte, tycker jag.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela