matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Smördegsinbakad guinnessgryta

Publicerad 2012-10-13 14:03:33 i Brittiskt

 
 
Nu är det höst på riktigt. Termometern visade -2°C igår morse och luften var sådär härligt kylig och klar. Det är ok med kallt när det är blå himmel och solsken, och man kan gömma sig inomhus med tjock tröja och tjocka strumpor. En annan tröst är alla grytor som passar så bra när regnet och rusket tar över. Igår gjorde jag något som heter smördegsinbakad guinnessgryta. Det var ett recept jag hittade i ett recepthäfte på coop. Vanligtvis tycker jag att de där recepthäftena brukar vara ganska oinspirerande och trista, men det här var faktiskt inte det! Massa mumsiga och värmande höstrecept! Så igår blev det som sagt en mustig köttgryta, eller mer paj skulle jag vilja kalla det. Har man lock på är det paj i mina ögon!
 
2-3 personer
 
Ingredienser:
 
2 msk olivolja
400-500g nötkött, tärnat (jag använde högrev)
2 morötter, skalade och tärnade
10-15 små champinjoner, skivade
2 selleristjälkar, hackade
1 stor gullök, klyftad
3-4 vitlöksklyftor, grovt hackade
1 flaska (33cl) guinness, eller annan stout
2dl vatten
2 köttbuljongtärningar
½msk torkad timjan, eller 1 msk fäsk timjan (jag använde torkad)
1tsk salt
1tsk svartpeppar
1msk vetemjöl utblandat i 2msk vatten
3 smördegsplattor
1 ägg, lätt vispat
 
Bryn köttärningar i olivoljan i en stor gryta tills de fått fin färg. Lägg i grönsaker och svamp och bryn med i någon minut. Häll i öl och vatten och koka upp. Sänk värme och tillsätt buljongtärningar och kryddor. Låt puttra under lock i 1,5h. Rör om då och då. Tillsätt mjölredningen och låt sjuda i någon minut. Sätt ugnen på 200°C. Kavla samman smördegsplattorna så det blir en enda stor deg, och kavla ut något tills degen täcker grytan. Kolla med locket till grytan så ser du om det behövs kavlas ut mer. Täck grytan med degen och skär av överflödig deg på sidorna, men lämna 3cm så du kan vika upp kanten och "nypa" fast den. Om man får deg över (vilket man får, mer eller mindre) kan man om man vill göra fina mönster som man kan dekorerar pajlocket med. Pensla pajlocket med det vispade ägget. Grädda i ugnen i 15-20min. Håll koll så att den inte bränns. Servera eventuellt med en sallad vid sidan om. Själv glufsade jag i mig den som den var, med en kall öl!
Egentligen ska man ha små portionsugnsformar som man fördelar grytan i, så att alla får sin egna lilla paj. Några sådana formar har inte jag, så det fick bli en enda stor paj istället. Funkar bra det med!
 
 
Ser kanske inte mycket ut för världen på bild, men den är fantastiskt god, som det mesta som fått stå och puttra ett tag på spisen.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela