matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Rökt makrill, dillpotatis med lime- och spenatsås

Publicerad 2012-10-11 17:39:00 i Fisk- och skaldjur

 
 
Var sugen på varmrökt fisk tidigare i veckan och tänkte att på onsdag skulle det passa bra! I affären höll jag på att tappa hakan när jag såg priset på rökt makrill. 153kr/kg, och för något som inte ens var rökt på riktigt utan smaksatt med rökarom. Nähä! Det där kan jag göra bättre själv tänkte jag, och köpte istället hem ett paket frysta makrillfiléer.
Så igår blev det lite somrig middag, med "hemmarökt" makrill, dillpotatis och syrlig sås. Snabbt, enkelt och framför allt gott!
 
2-3 personer
 
Ingredienser:

1 paket fryst makrill
1msk liquid smoke (eller annan rökarom)
Salt
Svartpeppar
Olivolja
10 potatisar, med skal
1-2msk dill, hackad (jag använder fryst)
2,5 dl matlagningsgrädde
Saft från 1 lime
Skal från ½ lime, finrivet
1-2dl fryst spenat
 
Koka potatisen med skal i lättsaltat vatten. Häll av vattnet när potatisen är klar och blanda i dillen. Hetta olja i en stekpanna, pensla filéerna med rökarom, salta och peppra och stek krispiga på båda sidor. Tina spenat i en kastrull, tillsätt matlagninsgrädde, limeskal och limesaft och låt koka och reducera i ca 5-10min. Smaka av med salt och peppar. Servera fisken, potatisen och såsen med färska eller blancherade sockerärtor. Jag gillar dem färska!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela