matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Plov från Uzbekistan - ris med lamm, berberis och rostad vitlök.

Publicerad 2012-10-14 16:45:13 i comfort food

 
 
Uzbekistanskt, vilken märklig matinspiration! Jag tittade på "Du är vad du äter" nån gång för länge sen, och plov var något ett par hade i kylskåpet. Skipper ratade givetvis det, men jag blev nyfiken. Uzbekistan? Måste testas! Sagt och gjort, och jag gillade det!
Det var längesen jag gjorde plov nu, och jag hade fått för mig att det skulle koka jättelänge. Så fel jag hade, maten var klar på en timma! Lammsmaken kommer verkligen fram i denna maträtt, och vitlöken får en helt annan smak när den rostas i ugnen.
 
2-4 personer
 
Ingredienser:

2dl basmatiris, väl sköljt
2 stora morötter, skalade och rivna
1 stor gullök, skivad
400-500g lammkött, skuret i tärningar
1 grönsaksbuljongtärning
3dl vatten
Salt
Svartpeppar
0,5-1msk spiskummin
0,5-1msk koriander (mald)
½ dl berberis (små mörkröda, syrliga bär som kan köpas i affärer med sortiment från mellanöstern. Kan man inte få tag på berberis kan man ersätta med torkade tranbär)
2-4 hela vitlökar (1/person)
1msk rapsolja
Olivolja
 
Sätt ugnen på 180°C. Skär av toppen på vitlöken och droppa över lite olivolja. Svep in i aluminiumfolie och baka i ugnen i 1h. Fräs lammbitar i rapsoljan i en tjockbottnad gryta tills de fått fin färg. Sätt lammbitar åt sidan och fräs lök och kryddor. Tillsätt de rivna morötterna och fräs tills de mjuknat något, häll därefter tillbaka kött och tillsätt ris buljongtärning och 3dl vatten. Låt puttra på låg värme i 15min under lock, rör om då och då. Kolla om riset är klart efter 15 min och om det sugit upp allt vatten. Smaka av och tillsätt berberis. Servera med den rostade vitlöken.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela