matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Paj med persika, chévre, pinjenötter & honung

Publicerad 2012-10-09 11:02:14 i Vegetariskt

 
 
Jag har haft en förpackning med chévre i kylen hur länge som helst. Jag tycker verkligen om chévre, men jag har bara inte vetat vad jag skulle göra med den. Chévre chaud? Jag gör sällan förrätt. Chévregratinerade rotfrukter? Inte sugen. Kollade runt lite och hittade till slut något som lät spännande. Persika i en matpaj? Let's do it! Tyvärr har jag fått skjuta upp tillagningen av denna paj alltför många gånger. Om det inte varit att vi beställt pizza någon kväll så har det varit att de inte haft några persikor i affären. Suck. Men nu, nu har jag gjort den! God blev den också, och min sambo som älskar paj blev också glad. Pajdegen lämnade dock mycket att önska, som vanligt. Om det är någon som har ett bra recept på pajdeg får man gärna dela med sig, jag har inte hittat någon vinnare hittills.
 
2-3 personer

Ingredienser:

Pajdeg:

1,5dl vetemjöl
1,5dl rågmjöl
125g smör, tärnat
1,5msk vatten
1tsk salt
 
Fyllning:

200g chévre, smulad
3 ägg
2dl matlagningsgrädde
Salt
1tsk vitpeppar
2 persikor, tunt skivade
Honung
1 näve pinjenötter
 
Sätt ugnen på 225°C. Blanda salt, vetemjöl och rågmjöl i en skål, tillsätt smörtärningar och blanda väl med mjölet tills det inte finns några smörklumpar kvar, tillsätt därefter vattnet och arbeta in det. Fördela deg i en pajform och nagga med en gaffel. Förgrädda i 10-12min, sänk värmen till 200°C och ta ut pajskalet och låt svalna något. Fördela persikohalvorna i pajskalet, smula därefter chévren över. Vispa samman ägg, matlagningsgrädde, salt och vitpeppar, häll över i pajskalet. Sätt in i ugnen och grädda tills pajen fått en fin, gyllene yta, ca 20-30min. Rosta under tiden pinjenötterna i en torr stekpanna, häll över i en skål att svalna. Ta ut pajen när den ser färdig och fin ut. Strö över de rostade pinjenötterna och ringla över honung över hela pajen. Servera pajen med en sallad. Min sallad bestod av fransk mixsallad på påse, röd paprika, sockerärtor och rödlök med en vinägrett på olivolja, balsamvinäger, vitlökspulver, en gnutta senapspulver, salt och svartpeppar. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela