matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Lammfrikadeller med mynta i tomatsås & bulgur med fårost, karamelliserad lök & rostad mandel

Publicerad 2012-10-29 14:56:50 i Färs

 
 
Detta är en maträtt jag planerat göra hur länge som helst, men som hela tiden av en eller annan anledning skjutits upp. Dumt egentligen, för detta var riktigt gott! Igår gjorde jag den äntligen, och faten skrapades kan jag lugnt säga.
 
2 personer
 
Ingredienser:
 
Frikadellerna:
400g lammfärs
3msk färsk mynta, finhackat
2tsk spiskummin
4 vitlöksklyftor, pressade
Salt
Svartpeppar
 
Tomatsåsen:

2msk tomatpuré utblandat i 2dl vatten
2 röda chili, finhackade
½ liten gullök, hackad
1msk socker
2tsk torkad mynta
1msk olivolja
Salt
Svartpeppar
 
Bulgursalladen:

1,5dl bulgur
3dl vatten
1tsk salt
100g fårost, smulad
1 gullök, skivad
½ dl mandelspån, rostad
1msk olivolja
 
Börja med att knåda lammfärsen tills den blivit jämn. Blanda i mynta, spiskummin, vitlök, salt och peppar och blanda väl. Rulla frikadeller. Blöta händerna med lite vatten mellan rullningarna så blir frikadellerna runda och fina. Sätt åt sidan och börja med tomatsåsen.
Hetta olja i en gryta och fräs gullök och vitlök tills mjukt. Tillsätt chilin och fräs snabbt. Häll i tomatpuréblandningen och blanda väl. Tillsätt mynta, socker och frikadeller. Låt puttra under lock i 10-15min. Vänd frikadellerna och rör runt lite försiktigt i tomatsåsen efter halva tiden. Ta av locket och låt puttra och reduceras tills tomatsåsen fått önskad konsistens, jag reducerade i ca 7min. Smaka av med salt och peppar. Koka upp vattnet till bulguren med salt. Häll i bulguren och låt puttra på låg värme under lock i 12min. Ta bort från plattan och låt stå och vila under lock i 5min. Rosta mandelspån i en torr stekpanna tills det börjar ta färg, häll i en skål och sätt åt sidan. Häll på olivolja i stekpannan och fräs den skivade löken på medelvärme tills löken börjar bli brun. Blanda ner i bulguren tillsammans med den smulade fårosten och det rostade mandelspånet. Servera med lammfrikadellerna.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela