matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Lammcurry, ris, indiska pickles & yoghurt

Publicerad 2012-10-29 14:33:27 i Indiskt

 
 
Fick en påse "meat masala powder" av min bloggande vän Caroline för längesen. Jag har använt denna då och då, och det är så praktiskt, för gör man indiska kryddblandningar från grunden är det så många kryddor som ska rostas och malas, och det tar sin lilla stund.
I lördags gjorde jag lammgryta med denna kryddblandningen. Enkelt och gott!
 
2 personer
 
Ingredienser:

400-500g lammkött, putsat och skuret i ca 2cm stora tärningar
1 liten gullök, skivad
3 vitlöksklyftor, finhackade
3 gröna chili, hackade
2cm ingefära, finhackat eller rivet
2 stjälkar curryblad
2tsk senapsfrön
1msk kokosolja
2msk meat masala powder
Salt
Svartpeppar
3-4dl vatten
1dl kokosmjölk
 
Blanda kött med meat masala-pulvret i en skål och låt stå och marinera i minst 10 minuter. Fräs senapsfrön i kokosoljan i en gryta. Tillsätt gullöken och fräs tills det börjar ta färg. Tillsätt ingefära, chili och vitlök och fräs med en stund, tillsätt sedan currybladen och fräs ytterligare en liten stund. Häll i köttbitarna och fräs tills det tagit färg på alla sidor. Häll i vatten och låt puttra under lock i 30-40min tills köttet mjuknat. Tillsätt kokosmjölken och låt puttra utan lock i ca 10 minuter så att såsen reduceras och tjocknat lite. Smaka av med salt och peppar. Servera med basmatiris, indiska pickles och raita (naturell yoghurt med lite finhackad gurka och sparsamt kryddat med spiskummin och salt) eller som jag gjorde i lördags, med en klick naturell yoghurt.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela