matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Indian fried rice & rödlökspickle

Publicerad 2012-10-30 12:23:00 i Billigt

 
 
I mitt kylskåp brukar det stå massa plastburkar med diverse rester och trängas. Mycket ris. Torrt, tråkigt ris som bara väntar på att få stekas upp. Det blir oftast så att jag slänger ris som blir över, för oftast får vi kanske typ 1dl över efter middagen. Men ibland blir det lite mer över, och ibland får jag till det! Som igår! Jag samlade ihop burkarna med överblivet ris och vips hade vi middagen färdig, och detta var i princip med sådant jag hade hemma redan. Älskar att steka ris på en spik!
 
3-4 personer
 
Ingredienser:

Överblivet ris (jag hade kanske 1 liter)
2 ägg (kan uteslutas för en vegansk måltid)
2 vitlöksklyftor, finhackade
1 sellerstjälk, finhackad
3 salladslök, hackade
2msk ingefära, finhackat
2 gröna chili, finhackade
1 näve haricot verts, finhackat
1 stor morot, fint tärnad
2msk japansk soja (fast jag använde filippinsk)
1msk spiskummin
2tsk koriander
Salt
Svartpeppar
2msk rapsolja
 
Rödlökspicklen:

1-2 rödlökar, skivade
Saften från ½ citron
1msk vitvinsvinäger
2 gröna chili, finhackade
2tsk socker
Salt
Svartpeppar
 
Börja med picklen så den hinner "picklas" ordentligt, annars blir det väldigt skarp löksmak. Det är inte svårare än att man ska blanda alla ingredienserna väl, så att all lök "dressas" med citronen och vinägern. Låt stå i 1h, rör om då och då.
Hetta olja i en stekpanna. Stek vitlöken tills den börjar ta färg, häll i morot, selleri, och salladslök och fräs 1-2 minuter. Tillsätt ingefära och chili, fräs någon minut, tillsätt sedan riset och blanda väl. Putta riset åt sidan i stekpannan och knäck i äggen. Vispa med stekspaden i äggen så det blir äggröra, och blanda med riset. Låt steka tills riset mjuknat. Tillsätt sojan, spiskumminen, pepparn och koriandern. Smaka av med salt. Servera med rödlökspicklen.
 
 
Nu ser det ut som jag har fifty-fifty ris och lök, och det kanske ser lite oaptitligt ut, men löken blir faktiskt väldigt mild när man picklar den.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela