matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Honungsrostad palsternacka, belugalinser & ruccola med böncrème

Publicerad 2012-10-19 06:54:00 i Billigt

 
 
Min sambo är i Norge på jobb, och då blir det hardcore cooking här hemma! Kanske inte så hardcore med gårdagens middag egentligen, men jag tycker väldigt mycket om ugnsrostade palsternackor, och det gör inte min sambo. Den enda rotfrukten han egentligen gillar ugnsrostad är potatis, som ett barn! Anyway, när han är borta passar jag på. Eventuellt är han borta ikväll också, och då blir det också fokus på grönsaker. Som så många andra gånger har jag snubblat över detta recept när jag slösurfat och kollat olika recept, detta hittade jag på en blogg.
I detta recept har jag använt favabönor till min crème. Jag hade aldrig smakat favabönor tidigare, och jag måste säga att det var en väldigt god böna, trots att jag inte kokade dem själv. Detta är faktiskt, tro det eller ej, ganska mättande! Linserna, bönorna och palsternackan gör sitt, liksom.
 
1-2 personer
 
Ingredienser:

½ grönsaksbuljongtärning
2 dl vatten
0,7dl belugalinser (eller annan fast sorts linser, t.ex. puylinser. Huvudsaken är att de inte blir mosiga när man kokar dem)
3 palsternackor, skalade och skurna i ca 5cm stavar
1 röd chili, finhackad
1 gullök, skivad
½ msk flytande honung (eller socker för en vegansk måltid)
Salt
Svartpeppar
2 nävar ruccola
Olivolja
 
Böncrèmen:

1 burk favabönor (eller stora vita bönor, om man inte får tag på favabönor)
½ msk spiskummin
2tsk salt
1-2 msk vitvinsvinäger
2msk olivolja
 
Sätt ugnen på 200°C. Blanda palsternackor med salt, peppar och olivolja i en ugnsform. Rosta i ugnen i ca 40-60min tills de börjar bli lite gyllene i kanterna. Koka upp vatten med grönsaksbuljongen, tillsätt linser och sänk värmen. Låt puttra under lock i 15-20min tills vattnet försvunnit nästan helt. Låt svalna i sitt eget spad (förhindrar linserna från att bli mosiga), sätt eventuellt kastrullen i isvatten så det svalnar lite snabbare. När palsternackor och linser är färdiga kan du fortsätta. Om där är spad kvar i linskastrullen kan du hälla av det. Fräs lök i olivolja i en stekpanna tills de börjar bli gyllene. Tillsätt chili och fräs med någon minut, tillsätt sedan linser, palsternackor och honung och fräs snabbt. Blanda i stor skål tillsammans med ruccolan. Skölj bönorna väl, om du inte kokat dem själv. Blanda alla böncrèmeingredienser och mixa med mixerstav till en slät créme. Servera med linssalladen. Servera eventuellt med bröd vid sidan av. Böncrèmen är nämligen även väldigt god att doppa bröd i, eller att ha på rostat.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela