matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Fiskgratäng med morot, spenat & chili

Publicerad 2012-10-07 11:25:18 i Brittiskt

 
 
Igår gjorde jag comfort food när den är som bäst; fiskgratäng, på Jamie Olivers sätt.
Fiskgratäng har för mig innan bara varit något man köpt färdigt och slängt in i ugnen när man inte orkat göra mat. Visst är det gott med sådan där fryst också, men det slår inte den hemgjorda. När jag testade denna av Jamie Oliver var jag helt såld. Den är enkel att göra, och den blir nyttigare än den färdigköpta.
Igår var jag ensam hemma, så jag passade på gosa ner mig i soffan med rykande het fiskgratäng, coca cola och tjejfilm ("Bridesmaids", kan rekommendera den till de som gillar komedier i stil med "40-year old virgin") och början på "The woman in black" (skräckis med Daniel Radcliffe), men den var för läskig för att se själv, så den stängde jag av. Ska nog se resten nu, när det är ljust. Mesigt, men sant.
 
4 personer
 
Ingredienser:

7-8 medelstora potatisar, skalade och tärnade
2 små morötter, skalade och rivna
Saften och skalet från 1 citron, finrivet
2 selleristjälkar, finhackade
1 tomat, tärnad
2 dl frusen spenat (om man använder färsk kan man nog ta dubbla mängden, då spenaten krymper vid tillagning)
2,5 dl lätt créme fraiche
1 röd chili, finhackad
1 paket frusen kolja, delad i mindre bitar (dela filéerna typ 3-4 gånger)
1dl persilja, hackad
Olivolja
1-2dl riven ost
Salt
Svartpeppar
 
När du tärnar potatisarna behöver du inte vara så noga med hur det ser ut, de ska endast tärnas för att minska koktiden. Koka potatistärningarna i lättsaltat vatten i 12min. Sätt ugnen på 200°C. Tina spenat i mikrovågsugnen och kläm ur vätskan. Ta en ugnsform och riv morötter och citronskal direkt i formen. Blanda i selleri, tomattärningar, spenat, chili, persilja, lite salt och peppar och créme fraichen och blanda väl. Lägg på fiskbitarna ovanpå och kläm citronsaften över fisken, ringla över olivolja och salta och peppra. Blanda nu fisken med resterande grönsakerna. Känn efter så att potatisen är genomkokt med en provsticka, häll av vattnet och mosa potatisen med en potatisstöt. Ringla över olivolja och salta och peppra moset och blanda väl. Fördela moset jämnt över fiskblandningen. Ett tips är att använda själva potatisstöten när man skopar över moset, så blir det luftigt och med små toppar, då blir det krispigare när man sedan gratinerar det. Avsluta med att strö över den rivna osten ovanpå moset. Gratinera i ugnen i 30-40min, tills den börjar få fin färg. Om man är som jag så kan man servera vita bönor i tomatsås och ketchup till. Jamie Oliver gjorde det och jag härmade och älskade det! Min sambo fnyser åt det och tycker att man kan ju inte ha ketchup till fiskgratäng, men jo, det kan man! Annars är den också god precis som den är, eller kanske med en lätt sallad till?
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela