matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Currygryta med banan & paprika, ris & brysselkål

Publicerad 2012-10-29 12:45:18 i Billigt

 
 
Ibland vill man bara ha svennebananmat. Sån där härlig comfort food som tar en tillbaka till barndomen och skolmatsalen. Jag vet att många ryser när de hör ordet "skolmat", men faktum är att vi hade bra skolmat på låg-, mellan- och högstadiet. Man insåg kanske inte det då, men när man började gymnasiet upptäckte man hur dålig skolmat faktiskt kan vara. Korvburgare, anyone? (kokt falukorvsskiva i burgarbröd) Eller får man lov att fresta med "skolbuffé"? (=rester.) Jag kan säga som så att det blev många ostfrallor på favoritcaféet under gymnasietiden. 
I torsdags gjorde jag hursomhelst en riktig skolmatsinspirerad sjuttiotalsklassiker - currygryta. Currygryta med svensk curry. Jag skippade dock kycklingen och använda quornbitar som jag brukar. Min sambo åt med god aptit kan jag säga, det tog slut i ett nafs!
 
2 personer
 
Ingredienser:

4dl quornbitar
1 banan, skivad
1 röd paprika, strimlad
2,5dl lätt crème fraiche
1msk curry
1-2 vitlöksklyftor, pressade
½ gullök, hackad
1-2msk tomatpuré
5 stänk tabasco
Salt
Svartpeppar
1-2msk rapsolja
 
Bryn quornbitarna i oljan i en gryta. Tillsätt lök och vitlök när quornbitarna börjar ta färg, och stek tills mjukt. Tillsätt curryn och blanda väl.Tillsätt tomatpurén, tabascon och crème fraichen och blanda väl. Låt puttra någon minut eller två. Smaka av med salt och peppar. Tillsätt banan och paprikabitar och låt puttra ytterligare någon minut. Servera med ris och lättkokt brysselkål.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela