matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Biber dolmasi

Publicerad 2012-10-04 10:56:00 i Billigt

 
 
För något år sedan såg jag en tysk film som heter "Gegen die wand" ("Mot väggen" på svenska), och i denna filmen finns det en scen där en av huvudrollsinnehavarna lagar mat. Det var denna scen som inspirerade mig till att tillaga denna maträtt första gången. Det var nog också efter detta som jag upptäckte det turkiska köket. Maträtten jag blev inspirerad att tillaga var hursomhelst fylld paprika, eller biber dolmasi som det heter på turkiska.
Biber dolmasi är fylld paprika, på turkiskt vis. När man gör biber dolmasi ska man egentligen ha en speciell paprika som är lite blekare i färgen, vet inte riktigt vad den heter, men jag har sett den säljas på hemköp i påsar. Nu handlade jag på coop och där hade de inte dessa speciella paprikorna, så jag fick nöja mig med vanliga gröna. Jag har faktiskt bara gjort denna maträtt med vanliga paprikor, så jag vet inte om det är nån större skillnad.
Fyllningen i paprikan kan man egentligen variera lite hur man vill. Jag brukar göra en skitgod vegetarisk! En krydda jag alltid har i denna maträtt är en kryddblandning för lamm som rätt och slätt heter "lammkrydda". Det är en blandning på spiskummin, gurkmeja, vitlök, rosmarin, timjan, koriander och ja jag vet inte allt, men man kan egentligen göra med vilka kryddor man gillar bäst! Jag gör alltid för mycket fyllning, men det gör inget, den kan man käka vid sidan om paprikan också. Detta måste man nästan göra för att bli mätt på 1 paprika, man får ju inte plats med särskilt mycket i en paprika!
 
4 personer
 
Ingredienser:

4 gröna paprikor (eller the real deal; de där lite blekare paprikorna)
Kokt ris, för 2 personer (jag brukar använda jasminris)
10-15 champinjoner, skivade
1dl persilja, hackad
Saften från 1 citron
1 gullök, hackad
2 vitlöksklyftor, pressade
2 tomater, hackade
1msk lammkrydda
Salt
Svartpeppar
2tsk sumac
Olivolja
2msk tomatpuré utblandat i 2dl vatten
 
Torrstek först de skivade champinjonerna i en het stekpanna. Häll på olivolja när de börjar få fin färg, tillsätt gullöken och stek färdigt. (Om man har liten stekpanna eller mycket champinjoner bör man steka det i omgångar, annars kokas champinjonerna istället för att stekas) Blanda ris, champinjoner, lök, persilja, vitlök, tomater, citronsaft och kryddor i en skål och smaka av. Skär av toppen på paprikorna och rensa från kärnor. Fyll paprikorna med risblandningen och sätt på toppen igen. Sätt paprikorna så det står upp i en kastrull/gryta med en skvätt olivolja i botten. Det bästa är att ha en trång kastrull så att de inte trillar omkull under tillagningen, utan står stadigt. Häll på tomatpurévattnet och låt puttra på medelvärme tills paprikornas kött mjuknat. Servera med turkisk yoghurt och änn mer fyllning vid sidan av.
 
 

Kommentarer

Postat av: mustafa

Publicerad 2014-01-08 16:20:01

tack för recept

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela