matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Auberginelasagne med tomat, parmesan & tryffelolja

Publicerad 2012-10-18 16:14:21 i Italienskt

 
 
Igår gjorde jag något som får hela lägenheten att lukta hemmagjorde pizza; auberginelasagne! Det dumma med lasagneplattor är bara att de inte passar i min ovala ugnsform. Har bara 2 stycken ugnsformar, en stor i plåt som jag brukar använda istället för ugnsplåt i ugnen (den är nämligen lättare att diska) och en normalstor oval i keramik. Till lasagne använder jag den ovala. Skitkul att försöka placera lasagneplattor fint i den! Jag brukar bryta plattorna och typ pussla ihop, men det blir aldrig riktigt bra. Tror jag får inhandla en ugnsform, en reklangulär en...
Till auberginelasagnen är det iallafall väldigt gott med caprese, ni vet den där italienska med mozzarella, tomat och basilika. Trots att det är mycket tomat i lasagnen så är det lite annorlunda med färsk till! När man gör caprese ska man helst använda den svindyra mozzarellan som är gjord på buffelmjölk. Den på komjölk smakar ju i princip ingenting! Man borde kanske egentligen testa att göra egen? På typ getmjölk? Måste kolla i nån ekologisk hippehälsokostbutik och se om man kan komma över en liter getmjölk eller två.
 
2-3 personer
 
Ingredienser:

1 aubergine, skivad
3-5 lasagneplattor (har man en oval ugnsform som jag får man bara plats med typ 2,5/lager)
2dl frusen spenat
1 paket keso med feta&olivsmak
4 soltorkade tomater, hackade
4 tomater, skivade
1 gullök, skivad
1-2dl riven parmesanost
4 vitlöksklyftor, pressade
Salt
Svartpeppar
Olivolja
Tryffelolja
 
Caprese:

1-2 förpackningar mozzarellaost, skivad
3 tomater, skivade
1 näve färska basilikablad, hela
1msk olivolja
 
Salta auberginskivorna på båda sidor och låt ligga och vattna av sig i 30-60min. Torkade av aubergineskivorna och stek gyllene på båda sidor i olivolja i en stekpanna. Lägg ett lager lasagneplattor i botten på ugnsformen. Varva därefter tomatskivor, oregano, salt, peppar, lök, vitlök, aubergineskivor, keso, spenat, soltorkad tomat, tryffelolja och parmesan. Avsluta allt med tomat, oregano, salt, peppar och ett rikligt lager med parmesanost. Grädda i ugnen på 175°C i 25-35min tills parmesanen på toppen smält och blivit gyllene. Under tiden lasagnen är i ugnen kan man passa på att göra caprese. Varva mozzarella, basilikablad, tomat och basilikablad på ett fat. Avsluta med att ringla över lite olivolja. Servera din caprese med auberginelasagnen.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela